:: کارگردانی که با ۲۰۰ دلار و یک قرآن ترک وطن کرد + عکس

فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله»، تنها پروژه عظیم سینمایی است که تاکنون درباره زندگی حضرت محمد (ص) ساخته شده است و سازنده آن «مصطفی العقاد» – که در هالیوود چهره شناخته شده‌ای بود – برای ساخت آن با مشکلات زیادی روبرو شد.

او برای ساخت این فیلم، نه تنها از سوی هالیوود طرد شد، بلکه بسیاری از گروه‌های تندرو اسلامی و برخی از سازمان‌های اسلامی از جمله اتحادیه جهانی مسلمانان در عربستان سعودی نیز با او مخالفت کردند.

داستان زندگی «مصطفی العقاد» فیلمساز مسلمانی که آرزویش روایت دلاوری‌های قهرمانان جهان اسلام برای جهانیان بود و پروسه ساخت جنجال‌برانگیزترین فیلم او -«محمد رسول‌الله» – خالی از لطف نیست.

 

* مصطفی العقاد: با ۲۰۰ دلار و یک جلد قرآن کریم سوریه را به مقصد آمریکا ترک کردم

 

«مصطفی العقاد» سال ۱۹۳۰ در سوریه متولد شد، او که از همان کودکی علاقه خاصی به سینما داشت، با این رویا بزرگ شد و سرانجام در سال ۱۹۴۹، زمانی که تنها ۱۹ سال داشت، سوریه را به مقصد آمریکا ترک کرد.

«العقاد» درباره این سفر می‌گوید: زمانی که می‌خواستم به آمریکا سفر کنم، پدرم در یک جیبم ۲۰۰ دلار پول و در جیب دیگرم یک جلد قرآن کریم گذاشت تا یادم نرود که یک مسلمانم.

 

* فارغ‌التحصیلی از رشته هنرهای نمایشی و آشنایی با «سم پکین‌پا» و ورود به هالیوود

 

او در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، در رشته هنرهای نمایش مشغول به تحصیل شد و پس از فارغ‌التحصیلی با «سم پکین‌پا» کارگردان مشهور آمریکا آشنا شد.

«پکین‌‌پا» معرف «العقاد» به هالیوود شد و از او در ساخت فیلم «انقلاب الجزیره» که هیچ‌گاه روی پرده نرفت، به عنوان مشاور استفاده کرد، «پکین‌پا» حمایت خود از «العقاد» را تا آنجا ادامه داد که او توانست به عنوان تهیه‌کننده شبکه سی‌بی‌اس آمریکا مشغول به کار و کمی بعد نیز به عنوان استاد هنرهای نمایش در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تدریس شود.

«مصطفی العقاد» کار خود در هالیوود را به طور رسمی با تهیه‌کننده یکی از فیلم‌های وسترن «پکین‌پا» در سال ۱۹۶۲ آغاز کرد و طی مدت کوتاهی به توانست جای خود را در هالیوود باز کند تا آنکه سرانجام در سال ۱۹۷۶ اعلام کرد که قصد ساخت داستان زندگی حضرت محمد (ص) را دارد.

 

* مخالفت‌های هالیوود و برخی از گروه‌های اسلامی با ساخت «محمد رسول‌الله»