:: اعتراف کلینتون به ناتوانی‌ تحریم‌ها علیه ایران: قطع ناگهانی خرید نفت ایران برای برخی کشورها غیرممکن است
hillari

وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد بعضی از کشورها نمی توانند به طور ناگهانی خرید نفت خام را از ایران قطع کنند.

به نقل از پایگاه اینترنتی بی بی سی هیلاری  کلینتون که برای پاسخ به سوال نمایندگان درباره لایحه بودجه به مجلس سنا رفته بود، درباره اقدام های صورت گرفته برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران توضیح داد.

بر اساس این گزارش هیلاری کلینتون همچنین به ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که نشان می دهد ایران هنوز برای تولید سلاح اتمی تصمیم گیری نکرده است .

بر این اساس باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در روز پایانی سال گذشته مصوبه کنگره را برای اعمال شدید ترین تحریم های مالی علیه ایران امضا کرد . این قانون با هدف قطع معاملات نفتی ایران از طریق تحریم بانک مرکزی این کشور به تصویب رسیده است تا به این وسیله آن را به توقف غنی سازی اورانیوم وادار کند .

کلینتون گفت آمریکا متوجه است که بعضی از کشورها نمی توانند به طور ناگهانی خرید نفت خام را از ایران قطع کنند و برای تامین منابع جایگزین برای آنها در تلاش است .

وزیر امور خارجه آمریکا افزود ، عدم از سرگیری کامل تولید نفت خام در لیبی و تحریم های سوریه از عوامل مشکل ساز در جایگزین کردن نفت صادراتی ایران است . کلینتون گفت: تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بعضی از آنها برای واردات ۳۰  تا ۳۵  درصد نفت مصرفی خود به ایران وابسته هستند و ژاپن برای پیوستن به تحریم ها از دیگر کشورها آشکارتر بوده است . ما دربعضی از کشورها مثل  ژاپن شرایط خاصی داریم .  هیلاری کلینتون به شرایط ژاپن پس از زلزله مهیب و سونامی مارس گذشته اشاره کرد که منجر به توقف فعالیت نیروگاه های اتمی در این کشور و افزایش مصرف سوخت های فسیلی شده است .

ژاپن که یکی از مشتریان عمده نفت ایران است در یک سال گذشته حدود ۱۵  تا ۲۰  درصد از واردات نفت خود را از این کشور کاهش داده است . ژاپن برای مستثنی شدن از مجازات های در نظر گرفته شده برای ناقضان تحریم های ایران، میزان خرید نفت خام از این کشور را کاهش داده است .

ژاپن که سومین خریدار نفت خام در جهان است ۹ درصد نیاز خود را از ایران تامین می کند. این رقم معادل  ۱۶  درصد صادرات نفت ایران است . تحریم های تازه آمریکا باعث شده تا خریداران عمده نفت خام ایران برای امان ماندن از مجازات های در نظر گرفته شده، واردات خود را از این کشور کاهش دهند