:: ادعای عربستان علیه ایران دروغ از آب درآمد/قاهره:ادعای ریاض بی‌اساس است

به نقل از عربی پرس، یک منبع مسئول مصری ادعاهای روزنامه الحیات وابسته به جریان وهابیت سعودی در مورد تلاش ایران برای ترور احمد القطان سفیر عربستان سعودی در مصر را رد کرده و آن را عاری از واقعیت خواند.

این منبع تاکید کرد که سفیر عربستان سعودی در مصر از زمان تصدی به این سمت تا روز شنبه که قاهره را ترک کرده است، هدف هیچ تلاشی برای ترور قرار نگرفته است.

تلویزیون و خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز خبرهای منتشر شده از سوی روزنامه الحیات در مورد سوء قصد به احمد عبدالعزیز قطان را رد کردند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر تأکید کرد: همه مطالب مطرح شده در این خبر کاملا بی اساس است، و سفیر سعودی در مصر از آغاز مأموریتش تا زمان خروج از این کشور در شنبه گذشته، هیچگاه مورد سوء قصد قرار نگرفته است.

الحیات دیروز به نقل از “سامی جمال الدین” مشاور حقوقی سفارت سعودی در قاهره ادعا کرد که دستگاه امنیتی مصر شبکه‌ای سه نفره را کشف کرده است که در صدد برنامه‌ریزی برای ترور القطان بوده است.

جمال الدین اعلام کرد که مقامات مصر، همتایان سعودی خود را در جریان جزئیات این مسئله قرار داده‌اند، اما سران سعودی ترجیح دادند که موضوع محرمانه بماند و اعلام نشود. البته او نگفت که اگر سران سعودی تصمیم به محرمانه ماندن این خبر گرفته اند، وی چرا آن را رسانه ای می کند و چرا مقامات امنیتی مصر که به ادعای وی شبکه ۳ نفره ایرانی را بازداشت کرده اند، از اقدام خود اطلاعی ندارند.

 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز ادعای ریاض مبنی بر دخالت ایران در طراحی ترور سفیر این کشور در مصر را نادرست خواند و به مقامات سعودی توصیه کرده بود که مراقب فتنه‌انگیزی‌های صهیونیست‌ها باشند.

 

انتشار این خبر همزمان با بالا گرفتن موج ضد عربستانی در میان مردم مصر و فرار سفیر عربستان از قاهره نشان می دهد که عربستان به دنبال راهی برای پایان دادن شرافتمندانه به تیرگی روابط خود با قاهره و انحراف افکار عمومی مصری ها برآمده و در این راستا می خواهد حکایت آزموده خود علیه ایران را تکرار کند.

اکتبر سال گذشته نیز مقامات آمریکایی با هماهنگی سعودی ها مدعی شدند که پلیس آمریکا دو ایرانی را به اتهام دست داشتن در توطئه بمبگذاری در آمریکا که هدفش ترور سفیر سعودی بوده، بازداشت کرده است. این، آغاز سناریو جدیدی علیه ایران بود که حتی برخی نهادها، شخصیت‌ها و رسانه‌های آمریکا هم آن را باور نکردند.

موج ضد سعودی تا جایی در مصر اوج گرفته است که روز گذشته یک مقام کنسولگری عربستان در اسکندریه مصر از فرار ۵۰۰ دانشجوی سعودی از این کشور خبر داد و اعلام کرد که کنسولگری سعودی با یک هتل در این شهر قراردادی امضا کرده است که بر اساس آن اتباع عربستان به آن منتقل می‌شوند و تحت مراقبت قرار میگیرند تا ترتیب عودت آنان به عربستان در اسرع وقت داده شود. یک مقام آگاه در فرودگاه قاهره نیز از افزایش چشمگیر بازگشت اتباع عربستان به کشور خود خبر داد.