:: بی‌بی‌سی: بهار خطرناک اروپا فرا رسیده است

پایگاه اینترنتی شبکه بی‌بی‌سیدر مقاله‌ای به چالش‌ها و خطراتی که اروپا در فصل بهار امسال با آن روبروست اشاره کرده و آن را مرحله جدیدی از بحران اقتصادی در این منطقه می‌داند.

نویسنده این مقاله در ابتدا با کنایه از عبارت بهار عربی عنوان می‌کند که ماه می نزدیک است و ممکن است که بهار اروپایی نیز با آن فرا برسد. اگرچه که این ماه قطعا برای منطقه یورو ماه آشفتگی است.

انتخابات فرانسه و جدال برای ورود به کاخ الیزه اولین موردی است که نویسنده این مقاله به آن اشاره می‌کند و آن را شروعی بر مناقشات اروپایی می‌داند. وی اشاره می‌کند که احتمالا “فرانسوا اولاند” نامزد سوسیالیست در انتخابات فرانسه به پیروزی می‌رسد. این در حالی است که اولاند خود را به عنوان سردمدار مبارزه با سیاست‌های ریاضتی در اروپا مطرح کرده و به همین جهت هم رو در روی “آنگلا مرکل” و رهبری آلمان در اروپا قرار گرفته است. وی وعده داده است که درباره پیمان مالی اروپا که از دید آلمان مهمترین طرح اروپایی از زمان شروع بحران تا کنون به حساب می‌آید، با اروپا وارد مذاکره شود. خانم مرکل هفته گذشته به این وعده اولاند پاسخی ساده داد و عنوان کرد که این پیمان قابل مذاکره مجدد نیست. اما در مقابل این اولاند بود که با جمله‌ای نیش دار به او پاسخ داد و عنوان کرد: آلمان برای تمام اروپا تصمیم نخواهد گرفت.

اگر اولاند به پیروزی برسد، قطعا به برلین اعلام خواهد کرد که روش شما نتیجه نداده و مردم فرانسه خود تصمیم می‌گیرند.

 

* اگر کشتی اروپا غرق شود، مسافرین درجه اول آن هم غرق خواهند شد.

از سوی دیگر اسپانیا و بحران اقتصادی این کشور هم ذهن آلمان و فرانسه را مشغول خواهد کرد. یکی از وزرای کابینه اسپانیا عنوان می‌کند که ما با بحران بزرگی روبرو هستیم و وضعیت کشورش را با کشتی تایتانیک مقایسه کرده و با هشدار به آلمان می‌گوید: اگر این کشتی غرق شود، مسافرین درجه اول آن هم غرق خواهند شد.

نویسنده مقاله در ادامه این سوال را مطرح می‌کند که آیا ناآرامی‌ها به اروپا باز می‌گردد؟

وی در پاسخ به وضعیت بد اسپانیا اشاره می‌کند و می‌نویسد، وضعیت بازارها نشان می‌دهد که اسپانیا نمی‌تواند کسری بودجه خود را کاهش داده و آن را به ۵٫۳درصد برساند. بانک‌های این کشور به دلیل ترکیدن حباب مسکن در این کشور با عدم بازپرداخت وام‌ها و بدهی‌های چند میلیاردی مواجه هستند. تنها در ۳ ماه نخست امسال ۳۶۷هزار شغل در این کشور از دست رفته است.

در مقابل مخالفت در برابر سیاست‌های ریاضتی در این کشور هر روز بیشتر می‌شود. هفته گذشته کاهش بودجه بخش آموزش و سلامت موجب به راه افتادن تجمعات اعتراضی مردم در این کشور شد. احتمالا روز پنج‌شنبه همزمان با نشست بانک مرکزی اروپایی در بارسلونا هم شاهد تظاهرات‌های مردمی باشیم و همچنین کسانی هم که سال گذشته اقدام به اشغال میدان‌ها کردند، در روزهای میانی ماه این اقدام را تکرار خواهند کرد.

اسپانیا؛ یک اقتصاد بزرگ که دو برابر ۳ کشور قبلی است که اروپا به آن ها کمک کرده، این بار به ورطه دریافت وام می‌افتد، و حداقل بانک‌های این کشور به کمک نیاز دارند.

 

* یونان هم مجددا به بحران برمی‌گردد

 

یکشنبه آینده روز انتخابات در یونان خواهد بود. آن‌ها هنوز هم بنا به شرایط عنوان شده در مرحله دوم دریافت وام از اتحادیه اروپا ملزم به انجام برخی سیاست‌های ریاضتی هستند، با این حال این احتمال وجود دارد که نمایندگان جدیدی که به پارلمان این کشور راه می‌یابند، با کاهش هزینه‌ها مخالف باشند. یونان هم مجددا می‌تواند به بحران برگردد.

در پایان ماه می هم ایرلند و ایتالیا برای پیوستن به پیمان مالی اروپا نظرسنجی عمومی برگزار می‌کنند. مردم اروپا این شانس را دارند که نظر خود درباره سیاست‌های ریاضتی را مطرح کنند. هفته گذشته هم دو دولت هلند و رومانی مجبور به کناره‌گیری شدند.

در اروپا کسری بودجه کاهش یافته اما بدهی‌ها همچنان در حال رشد است. رشد اقتصادی هم تقریبا وجود ندارد. رکود اقتصادی مجددا به کشورهایی نظیر اسپانیا و ایتالیا بازگشته و شکاف بین اقتصاد آلمان و کشورهای جنوب اروپا هر روز در حال افزایش است.

در محافل خصوصی رهبران اروپایی در بروکسل این واهمه وجود دارد که تظاهرات‌هایی بر علیه کاهش بیشتر بودجه شکل بگیرد. برخی مقامات نگران این هستند که این ناآرامی‌ها موجب برکناری آن‌ها شود. هفته گذشته حزب مخالف سیاست‌های بروکسل توانست ۳۰درصد آرا را به دست آورد، اما باز هم نظیر هر انتقادی که به این طرح‌ می‌شود، به این رای انگ پوپولیسم زده شد، اما این آرا نظر واقعی مردم بود.

“نوریل رابنینی” یکی از کارشناسان اقتصادی منطقه اروپا، وضعیت بحران کنونی اروپا را به متلاشی شدن آرام آرام قطار تشبیه می‌کند.

هرچه به ماه می نزدیک‌تر می‌شویم نشانه‌های بیشتری از اعتراضات و تظاهرات‌های ضد سیاست‌های ریاضتی آشکار می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، وارد فازی جدید و غیرقابل پیش‌بینی از بحران اروپا خواهیم شد.