:: ایرلاین‌‌ها ملزم به تسویه حساب بنزین لیتری ۲۰۰ تومان شدند /لزوم افزایش نرخ بلیت

فرهاد پرورش در خصوص نرخ سوخت هواپیما برای پرواز‌های داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، اظهار داشت: در این‌باره بحث‌های پراکنده‌ای وجود داشت اما این مشکلات در حال برطرف شدن است.

 

* نرخ سوخت لیتری ۲۰۰ تومان تصویب شد

 

وی تصریح کرد: طبق پی‌گیری‌های انجمن تخصصی شرکت‌های هواپیمایی و وزیر راه و شهرسازی، موضوع افزایش نرخ سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی از هر لیتر ۱۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان تصویب شد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ اضافه کرد: البته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منتظر است که رسماً این مصوبه به آنها ابلاغ شود.

پرورش یادآور شد: شرکت ملی پخش مدعی است این ابلاغیه هنوز به آنها ارسال نشده اما طبق وعده وزیر راه و شهرسازی این کار انجام خواهد شد.

 

* ایرلاین‌‌ها موظف به تسویه حساب بنزین لیتری ۲۰۰ تومان شدند

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ مصوب سوخت برای پروازهای داخلی همان لیتری ۲۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی موظف شده‌اند مقدار سوختی که قبلاً دریافت کرده‌اند را برمبنای هر لیتر ۲۰۰ تومان محاسبه کرده و با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تسویه کنند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در حال حاضر اغلب شرکت‌های هواپیمایی با شرکت ملی پخش حساب و کتاب‌های خود را انجام داده‌اند، اضافه کرد: هما نیز این تسویه حساب را با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داشته است.

 

* نرخ بنزین پرواز خارجی باید فعلاً ۲۰۰ تومان باشد/لزوم تناسب افرایش قیمت سوخت و بلیت

 

پرورش در خصوص نرخ سوخت در پرواز‌‌های بین‌المللی ایرلاین‌های داخلی تصریح کرد: ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیماهای داخلی نرخ سوختی را اعلام کرد (۹۵ درصد فوب خلیج فارس) که شرکت‌های هواپیمایی معتقد هستند با توجه به شرایط ویژه حاکم بر آنها در بخش تحریم و متفاوت بودن سن ناوگان آنها قادر نخواهند بود با شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز می‌کنند رقابت کنند بنابراین معتقد هستند که این افزایش نرخ اعلام شده زیاد است  و هم‌ اکنون در حال مذاکره هستند تا این نرخ به صورت تعادلی محاسبه شود.

مدیر عامل ایران‌ایر یادآور شد: معتقدیم نرخ سوخت هواپیماها در پروازهای خارجی باید معادل همان نرخی باشد که برای پروازهای داخلی دریافت می‌کنیم (لیتری ۲۰۰ تومان) و یا اگر در مصوبه‌ای جدید قرار است نرخ سوخت پروازهای خارجی افزایش یابد، قیمت بلیت نیز متناسب با آن افزایش یابد؛ زیرا طبق قانون مقرر شده است که اگر نرخ سوخت افزایش پیدا کند متناسب با آن نرخ‌های بلیت نیز باید افزایش یابد.

 

* لزوم افزایش قیمت پرواز‌‌های داخلی با اعمال نرخ ۱۱۴۰ تومان پرواز‌های خارجی

 

پرورش با بیان اینکه در حال حاضر سوخت برای پروازهای خارجی را با همان نرخ قبلی دریافت می‌کنیم، گفت: برخی از این شرکت‌ها برای دریافت سوخت پول نقد ارائه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ ادامه داد: ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه‌ای مبنی بر محاسبه هر لیتر سوخت به قیمت ۱۱۴۰ تومان داشته است که شرکت ملی پخش نیز این نرخ را به سرعت اعمال کرده است؛ این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی معتقد هستند که نرخ سوخت زیاد است و باید به آنها فرصت داده شود که اگر قرار است این نرخ اعمال شود حداقل نرخ بلیت در پروازهای داخلی افزایش یابد.

پرورش خاطرنشان کرد: اما شرایط رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی برابر نیست به همین دلیل برای شرکت‌های داخلی بسیار مشکل است که سوخت با نرخ ۱۱۴۰ تومان دریافت کنند.

 

* زیان هما از تغییرات در نرخ سوخت و پرواز‌های تکلیفی

 

مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ با بیان اینکه تغییرات در قیمت سوخت بدون تغییر در نرخ بلیت موجب بروز زیان برای شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، گفت: اگر شرکت ایران‌ایر طبق قانون تجارت اداره شود بخشی از هزینه‌های این شرکت و زیان انباشته آن طی چند سال جبران خواهد شد و سپس شرکت وارد مرحله سوددهی شود و به سود بین‌المللی دست می‌یابد.