:: تنگ نظری در قانون جدید خبرگزاری‌ها

حسن اختری گفت: در سال ۸۸ تبصره ای به قانون مطبوعات اضافه شد که قانون مطبوعات شامل خبرگزاری ها نیز بشود.

وی ادامه داد: در آن زمان دولت به وزارت ارشاد اجازه داده بود که ظرف مدت سه ماه آیین نامه‌ای را به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیجیتال ابلاغ کند که این کار با تاخیر بسیار زیاد در سال جاری صورت گرفت.

اختری با اشاره به اینکه چرا دولت با تاخیر این کار را انجام داده شبهه برانگیز بوده و اینکه آیا این کار در اختیار دولت است یا خیر، گفت: آنچه که جای اشکال است، این است که این آیین نامه دست رسانه های دیجیتال و خبرگزاری هارا می بندد، لذا انتظار این بود که دولت با دید بازتر به این قانون نگاه کند.

وی با بیان اینکه از نظر حقوقی خبرگزاری ها در مقابل خبری که منتشر می‌کنند مسئولیت دارند، تصریح کرد: این آیین نامه مقداری کاررا برای رسانه‌های دیجیتال و خبرگزاری‌ها سخت تر و روند اطلاع رسانی را کند می کند.

قانون جدید خبرگزاری‌ها مخاطبان رسانه‌های داخلی را کاهش می دهد

*****************************************************

اختری در ادامه سخنانش به رقابت خبرگزاری‌های داخلی و خارجی با یکدیگر اشاره کرد و افزود: هر چقدر شرایط اطلاع رسانی را مشکل کنیم، مخاطب خود را از دست خواهیم داد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: ما رقابتی با خبرگزاری‌های سطح دنیا داریم و این عقب ماندن نیز مخالف منافع ملی است و مخاطبان داخلی برای اینکه به اخبار روز دسترسی داشته باشند، به سراغ خبرگزاری های خارجی می روند.

وی در ادامه ضمن ابراز گلایه از تاخیر ابلاغ این آیین نامه، بیان کرد: قوانینی که در هیئت دولت تصویب می‌شود به کارگروهی در مجلس می‌رود و در مجلس تطبیق داده می‌شود، و اگر نیاز به اصلاح بود به دولت برگشت داده و دولت موظف است آن را اصلاح کند.

اختری تصریح کرد: اگر انتقادات و مشکلاتی بر این آیین نامه وارد می‌شود می‌توان از این طریق آن را اصلاح کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: در دنیایی هستیم که انفجار اطلاعات است و هر نوع تعلل در کار و سخت گیری باعث می‌شود رسانه‌های داخلی ما از رسانه‌های خارجی عقب بمانند