:: غرب نه تنها در بحث اجرای حقوق بشر بلکه در مبانی تئوریک آن نیز دچار چالش است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در اولین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو اکو که به میزبانی کشورمان برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: کشورهای عضو اکو دارای همبستگی‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی هستند و لذا همکاری‌های کشورها در این ابعاد دارای آثار مثبتی خواهد بود.

وی افزود: کشورهای عضو اکو عمدتا بر اساس همکاری‌های اقتصادی گرد یکدیگر جمع شده‌اند و اهداف این کشورها عمدتا مسائل اقتصادی است همانطور که دبیر کل اکو نیز به این نکته تأکید داشت اما باید بدانیم که همین هدف و رسیدن به آن تنها در سایه امنیت محقق خواهد شد و امنیت دارای ابعاد مختلفی است.

آملی لاریجانی با اعلام این مطلب که یکی از شرایط توسعه اقتصاد پایدار و ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم در جایی که امنیت وجود نداشته باشد حرفی بیهوده است، گفت: تنها زمانی که امنیت وجود داشته باشد می‌توان به توسعه اقتصاد پایدار امیدوار بود و در جهت رشد آن قدم برداشت بنابراین امری روشن است که اگر ما می‌خواهیم اهداف اقتصادی سازمان اکو محقق شود باید نقشی اساسی برای امنیت قائل باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اعلام این مطلب که امنیت ابعاد و مراتب مختلفی دارد و امنیت می‌تواند همه شئون و حیات بشری را در بر بگیرد، گفت: برای امنیت زیرشاخه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ را نام برده‌ام که امنیت فرهنگی امروزه برای کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی به موضوع شبیه‌خون فرهنگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه موضوع شبیه‌خون فرهنگی امری جدی قلمداد شده است به گونه‌ای که کشورهای قدرتمند و ثروتمند قصد دارند تا سلطه خود را بر کشورهای دیگر اعمال کنند که این اعمال سلطه امروز قابل توجه و لمس است.

آملی لاریجانی با تأکید بر این نکته که امروز پیشرفت‌های چشمگیری در بحث امنیت در کشور ایران به وجود آمده است، گفت: برای مثال ما در زمینه برخورد با جرائم خشن مثل سرقت‌های خشن، قاچاق مواد مخدر و قتل‌ها کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم که نتیجه آن در آمار ارائه شده از سوی محاکم قضایی کاملا مشهود است.

رئیس قوه قضائیه با اعلام این مطلب که به نظر می‌رسد یکی از همکاری‌های اکو در زمینه امنیت که سنگ بنای پیشرفت‌های اقتصادی قرار دارد نمود پیدا می‌کند، گفت: ما در کنار همکاری برای افزایش سطح امنیت می‌توانیم به موضوع همکاری‌های قضایی که با بحث امنیت مرتبط هستند نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص جرائم خشن و سازمان‌یافته که امروزه به صورت فراملی مورد توجه قرار گرفته است حتما باید بین کشورها همکاری وجود داشته باشد برای مثال توجه به این نکته داشته باشید که کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان و افغانستان امروزه گرفتار اصلی بحث مواد مخدر هستند و متأسف هستیم که در افغانستان بعد از اشغال توسط نیروهای آمریکایی میزان کشت خشخاش افزایش یافته است.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم که مواد مخدر موجب از بین رفتن استعدادهای نسل‌های جوان می‌شود و مسئله دیگر بحث جرائم سایبری است. جرائمی که در بستر تکنولوژی‌های نوین رخ می‌دهد و امروز متأسفانه افزایش یافته است و به شدت نیز رو به گسترش گذاشته است.

وی همچنین با اعلام این مطلب که بحث استفاده از اینترنت جزء لاینفک ارتباطات روزمره افراد شده است و استفاده از اینترنت و دیگر فناوری‌های نوین امروز به بحث روز تبدیل شده اما در کنار این فناوری‌ها استفاده از آنها آثار منفی نیز داشته است به گونه‌ای که باعث شده نسل جدیدی از جرائم بروز و ظهور پیدا کند جرائمی که برای فلج کردن یک کشور به دستبردهای اطلاعاتی اقدام می‌کند و اطلاعات شخصی مردم را به یغما می‌برد.

آملی لاریجانی به مقوله تروریسم اشاره کرد و گفت: امروز ما می‌توانیم که تروریسم به خصوص به صورت دولتی از میان کشورها قربانی می‌گیرد و کشور ما از ابتدای انقلاب قربانی اصلی تروریسم بوده است به گونه‌ای که در حافظه تاریخی ضبط و ثبت شده است که گروه‌های تروریست بهترین افراد و مسئولان کشور ما را مورد حمله قرار داده‌اند و افسوس که این گروه‌ها مورد حمایت غرب قرار گرفته‌اند و سالها در سایه حمایت اروپایی‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند هرچند که این گروه‌ها تاکنون بارها رسما اعلام کرده‌اند که مسئولان نظام جمهوری اسلامی را هدف ترور خود قرار داده و خواهند داد.

وی گفت: فلسطینی‌ها هر روز توسط رژیم غاصب صهیونیست به خاک و خون کشیده می‌شوند و باید پرسید چرا اروپا و غرب حمایت بی‌شائبه‌ای را از گروه‌های تروریستی و رژیم غاصب صهیونیسم که یکی از مصادیق تروریست است  انجام می دهند.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما می‌دانیم که اکثر کشورهای توسعه یافته که امروز به مسئله حقوق بشر اشاره می‌کند و خود را ملتزم به رعایت آن معرفی می‌کنند کسانی هستند که اتفاقا ناقض حقوق بشر هستند به گونه‌ای که ما می‌بینیم در کشوری مانند بحرین مردم خواهان به دست گرفتن سرنوشت خودشان هستند و ماه‌ها است که با حکومت مخالفت می‌کنند اما می‌بینید که این افراد به خاک و خون کشیده می‌شوند در حالی که کشورهای غربی چشم‌های خود را بسته و دم از حقوق بشر نمی‌زنند.

مردم بحرین تقاضایشان داشتن حق رأی برای تعیین سرنوشت خود است در حالی که کشورهای غربی این موضوع را نمی‌پسندند و حاضرند این افراد به خاک و خون کشیده بشوند و از اینها هیچ دفاعی نمی‌کنند زیرا پایگاه‌های خودشان را در این کشور در خطر می‌بینند باید پرسید آیا این مسئله زیر پا گذاشتن حقوق بشر نیست؟ آیا فلسطینی‌ها بشر نیستند؟ جایی که رژیم غاصب صهیونیست با هلی‌کوپتر از بالا افراد را ترور می‌کند آیا این افراد بشر نیستند که از حقوقشان دفاع کنند.

آملی لاریجانی با اعلام این مطلب که ما می‌دانیم کسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند حتی در اجرای حقوق بشر تناقض دارند گفت: ما موضوع را فراتر از این می‌بینیم جایی که حتی در مسائل تئوریک موضوع حقوق بشر هم غرب را با چالش می‌بینیم به گونه‌ای که غرب تلاش دارد یک لیبرالیسم غربی را به همه کشورها دیکته کند.

وی افزود: آنها تلاش دارند تا این موضوع را القاء کنند که لیبرالیسم تشخیص می‌دهد که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد و باید از آنها پرسید که آیا واقعا می‌توان انسان‌ها را فردگرایانه تصور کرد؟ آیا انسان‌ها مهره‌های جدا جدا هستند که هر کسی مسیر خودش را ترسیم کند؟ یا انسان‌ها مشترکاتی دارند و با هم تعامل دارند و این اهداف مشترک است که انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

وی افزود: ما با کشورهای غربی و مدافعان لیبرالیسم – دموکراسی در مباحث فلسفی و نظری هم اختلاف نظر داریم و ما بحثمان بحث ارزش‌های انسانی است.

رئیس قوه قضائیه بار دیگر به ضرورت همکاری بین کشورهای عضو اکو در مسائل حقوقی و قضایی اشاره کرد و گفت: این همکاری‌ها هم می‌تواند در چارچوب حقوقی و قضایی باشد و هم می‌تواند در چارچوب‌ بحث‌های علمی و فرهنگی باشد. از جمله مسائل مهم در بحث همکاری‌ها که می‌تواند منجر به شناخت جرائم فراملی و سازمان یافته باشد زیرا این شناخت بدون همکاری مستمر و همکاری سازمان یافته کشورها محقق نمی‌شود.

آملی لاریجانی به بحث مواد مخدر و تلاش کشورمان برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ما تصورمان این است که در یک تعامل مثبت منطقه‌ای می‌توانیم به توافقات و نتایج خوبی برسیم. ما نه فقط قربانی مواد مخدر هستیم بلکه به واسطه ترانزیت مواد مخدر از کشورمان به سایر کشورها مشکلات زیادی را داشته‌ایم و شهدای زیادی تقدیم کشور کرده‌ایم.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر مجبور به قاطعیت و انجام برخوردهای محکم هستیم و تنها در سایه مجازات‌های سنگین است که می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مواد مخدر کنترل شده باشد اما متأسفانه کشورهای غربی ما را متهم می‌کنند و از ما می‌پرسند چرا ما مجازات‌های سنگین اعمال می‌کنیم.

وی گفت: امیدواریم در اجلاس دادستان‌های کل بحث قابل توجهی در این باره انجام شود زیرا ما معتقدیم میان لیبرالیسم و کمونیسم راه حل سومی نیز وجود دارد که همانا راه معنویت و تمسک به وحی الهی است.

آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: کشورهای عضو اکو می‌توانند از وجود مشترکات دینی استفاده کنند تا خط ارتباطی مستحکمی داشته باشند و از نیروی معنوی در جهت تعالی نفوس بشری استفاده کنند.