:: وزیر بهداشت : کیتهای تشخیص ۲ ساعته اعتیاد در کشور تولید شد

مرضیه وحید دستجردی افزود: برای تشخیص سریع اعتیاد کیتهای جدیدی در انستیتو پاستور ایران تولید شده است که می تواند ظرف ۲ ساعت پاسخ دهد و مشخص کند که اعتیاد وجود دارد یا نه و حتی نوع و میزان اعتیاد را مشخص می‌کند. این کیتها اکنون در کشور تولید شده و امکان تشخیص سریع اعتیاد را فراهم کرده است.

وی گفت: متأسفانه شیوع اعتیاد در کشور خیلی زیاد است و مهمترین عامل طلاق در کشور محسوب می‌شود، البته اخیراً مسئله محرکها و روانگردانها در کشور جدی تر از اعتیاد سنتی شده است و عوارض اجتماعی ناشی از محرکها نیز بیشتر از اعتیاد سنتی گذشته است.

وزیر بهداشت افزود: اعتیاد سنتی فرد را خمود می‌کند، ولی اعتیاد صنعتی و مدرن جدید، افزایش تحرک می‌دهد و باعث می‌شود یکسری اختلالات در فرد به وجود بیاید که هم جنبه‌های اخلاقی و هم جنبه‌های اجتماعی و جنایی زیادی را ایجاد می‌کند.

وحید دستجردی گفت: همه می‌دانند که مصرف کنندگان روانگردانها و مواد محرک در قضیه کشتارها و قتل‌ها دست دارند و کارهای خطرناکی انجام می‌دهند و تجاوزهای زیادی صورت می‌گیرد که ناشی از مصرف این مواد است.

وی ادامه داد: اینها نشان می‌دهد که ضرر و زیان این مواد خیلی بیشتر از اعتیاد سنتی گذشته است به همین علت ما آزمایش این مواد جدید را هم در پروتکل آزمایش قبل از ازدواج اضافه کردیم.

وزیر بهداشت گفت: آنچه مسلم است این است که ما واقعاً توانسته ایم روند افزایش اعتیاد سنتی را در کشور تقریباً کنترل کنیم و کسانی که به این مواد معتاد بوده‌اند، حالا هر چقدر بوده‌اند، تعدادشان خیلی افزایش پیدا نکرده است.

وی در مورد میزان و آمار معتادان به مواد سنتی گفت: آمارهای متعددی داریم از ۸۰۰ هزار نفر و یک میلیون و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تا آمارهای بالاتر.

وزیر بهداشت ادامه داد: ولی مواد محرک، موادی هستند که متأسفانه بسیاری به عنوان دارو، مواد مکمل، برای بدنسازی و حتی برای ورزش مصرف می‌‌کنند، حتی از این مواد ممکن است برای افزایش تمرکز، هوش و حافظه هم استفاده کنند ولی همه این مواد خطرناک و اعتیاد آور هستند و شیوع خیلی زیادی دارند و به علت ناآگاهی شیوع مصرف این موارد زیاد است.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که شیوع مصرف مواد روانگردان در کشور چقدر است، توضیح داد: مطالعات کوچکی در این مورد صورت گرفته، مثلاً در گروهی از دانشجویان یا گروه کوچکی از مردم اما نمی توانیم این ارقام را به کل جامعه بسط بدهیم و باید یک مطالعه خیلی وسیعتر و کلی تری انجام شود که این هم جزء کارهایی است که معاونت تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت در حال پیگیری آن است.