:: شاه آبادی تمایلی به رویارویی با طلبکاران ندارد/ به وزیر ارشاد نامه می‌دهیم

انتشار گزارش برنامه‌های سال ۹۱ معاون هنری وزارت ارشاد و سخنان حمید شاه‌آبادی مبنی بر تداوم برنامه‌های هنری  و دوسالانه‌های تجسمی در سال جدید، واکنش‌هایی را از سوی برخی از هنرمندان و مسئولان به دنبال داشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هنوز معاونت هنری وزارت ارشاد به تعهدات خود در قبال دوسالانه‌های تجسمی که سال گذشته برگزار شد،‌عمل نکرده است و حق‌الزحمه دست‌اندرکاران این دوسالانه ها و همچنین وعده خرید آثار هنری از این دوسالانه‌ها محقق نشده است، این در حالی است که معاونت هنری وزارت ارشاد ادعا می‌کند در راستای تحقق قانون اختصاص یک دهم درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری تلاش می‌کند اما همچنان به وعده‌های خود برای خرید ۳۰ میلیون تومانی از دوسالانه‌های سال ۹۰ عمل نکرده است.

احسان قائمی دبیر اجرایی هشتمین دوسالانه ملی نگارگری درباره تعهدات معاونت هنری وزارت ارشاد درباره خرید آثار هنری از دوسالانه‌ نگارگری و همچنین تسویه حساب با برگزارکنندگان این دوسالانه گفت:  متأسفانه تاکنون در هیچ یک از دوسالانه‌های هنرهای تجسمی حق‌الزحمه هنرمندان تمام و کمال پرداخت نشده و پی‌گیری‌های شورای دبیران دوسالانه‌ها نیز تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

قائمی با تأکید بر این که معاون هنری وزارت ارشاد با بلوکه نمودن پول عوامل برگزاری دوسالانه‌ها،  تصمیمی برای پرداخت حق‌الزحمۀ هنرمندان ندارد گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی بیش از یک میلیارد تومان بدهکار است که بخشی از این بدهی‌ مربوط به دوسالانه ها و جشنواره های تجسمی است، در چنین شرایطی که هنوز به هنرمندان و برگزارکنندگان دوسالانه‌های سال قبل بدهکارند چگونه آقای شاه‌آبادی دم از برگزاری دوسالانه‌های هنری در سال ۹۱ می‌زنند.

دبیر اجرایی هشتمین دوسالانه نگارگری درباره پیگیری‌های دبیران دوسالانه‌ها در این زمینه توضیح داد: پی‌گیری‌های مکرر دبیران دوسالانه‌ها که گاهی به برخی بگو مگوها نیز منجر شده، کماکان ادامه دارد. ولی تمامی این پی‌گیری‌ها تاکنون عقیم مانده و معاونت هنری وزارت ارشاد کماکان از تسویه حساب طفره می‌رود،‌ به همین منظور با همانگی‌های به عمل آمده با برخی دست اندرکاران جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها در حال تهیۀ نامه‌ای به وزیر محترم ارشاد جهت انعکاس عملکرد ضعیف جناب آقای شاه آبادی در این حوزه هستیم که به محض نهایی شدن متن نامه، رسانه‌ها و افکار عمومی را در جریان امر قرار خواهیم داد.

قائمی درباره سرنوشت وعده خرید ۳۰ میلیون تومانی معاونت هنری از آثار دوسالانه‌های تجسمی هم گفت: در شرایطی که پرداخت حق‌الزحمۀ حداقلی عوامل دوسالانه‌ها معلق مانده است، نمی‌توان انتظار خرید آثار هنری داشت. این امر نیز یکی دیگر از وعده‌های معاون هنری بود که تحقق پیدا نکرد. به طور مثال در دوسالانۀ سفال تعدادی از آثار هنرمندان انتخاب و تحویل وزارت ارشاد شد ولی هنوز خبری از پرداخت وجه این آثار به هنرمندان نشده است و صاحبان آثار کماکان بلاتکلیف‌اند. در مورد دوسالانه‌های دیگر نیز موضوع تنها در حد مکاتبات اداری باقی مانده و عملاً خبری از خرید آثار هنری نشده است.

وی تأکید کرد: در مورد خرید آثار هنری در دوسالانه‌های تجسمی به جرأت می‌توان ادعا کرد که در بدترین شرایط در تاریخ برگزاری دوسالانه‌ها هستیم.

قائمی درباره پیگیری مطالبات خود از طریق ملاقات با آقای شاه‌آبادی گفت: ما تلاش کردیم که با ایشان ملاقاتی داشته باشیم ولی امکان ملاقات فراهم نشده و به نظر می‌رسد ایشان تمایلی به رویارویی با طلبکاران ندارند. به همین دلیل بود که تصمیم به انعکاس این موضوع به وزیر ارشاد گرفتیم که به زودی نتیجه آن را در اختیار اصحاب رسانه خواهیم گذاشت.

به گزارش فارس، عدم پایبندی معاونت هنری وزارت ارشاد به تعهداتش تنها به دوسالانه‌های تجسمی منحصر نمی‌شود و نحوه اهدای جوایز به برگزیدگان بخش ویژه «بیداری اسلامی» در چهارمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر نیز با واکنش‌هایی از سوی برگزیدگان آن مواجه شده بود، چرا که قرار بود طبق فراخوان به برگزیدگان اول هر یک از ۹ گرایش بخش ویژه ۵۰ سکه بهار آزادی (مجموعاً ۴۵۰ سکۀ تمام بهار آزادی) اهدا شود  اما در نهایت این تعداد سکه به طور غیر رسمی به ۲۵ سکه و پس از آن به ۲ سکه بهار آزادی برای هر برگزیده کاهش یافت.

این تغییرات در نحوه اهدای جوایز و خلف وعده معاونت هنری وزارت ارشاد در اهدای جوایز این بخش از جشنواره، ناخرسندی هنرمندان بسیاری را در پی داشت و در اعتراض به این اقدام، برگزیدگان رشته عکس در بخش ویژه چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جوایز ۲ سکه‌ای خود را پس دادند.

مسئولان این جشنواره ادعا کرده بودند که داوران این بخش از جشنواره در هر ۹ رشته،  هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ۵۰ سکه‌ای ندانستند!