:: واگرایی گروه‌های انقلابی در مصر؛ آفت و چالش‌های آن
13910117000014_PhotoA

“احمد هلال” از فعالان سیاسی و از رهبران انقلابیون میدان التحریر مصر با اشاره به تحولات اخیر مصر گفت:  مردم مصر یکپارچه و با اتحاد و همبستگی به منظور سرنگونی رژیم سابق قیام کردند و فساد رژیم سابق علت اصلی این انقلاب بوده است.

وی یکپارچکی و اتحاد انقلابیون را از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب مصر در کوتاهترین زمان ممکن خواند ولی گسستگی و بروز شکاف‌ها میان گروه‌های سیاسی و انقلابیون را مهمترین چالش بر سر راه این انقلاب دانست.

این مخالف کهنه کار رژیم حسنی مبارک شرایط امروزی انقلاب مصر را به مثابه اوضاع مسلمانان در جنگ احد خواند و تصریح کرد که وقتی انقلابیون هرم نظام فاسد را سرنگون کردند،‌ گمان کردند که به پیروزی نهایی دست یافته و لذا با خوشحالی متفرق شده‌اند.

وی یاد آور شد که مسلمانان صدر اسلام نیز در جنگ احد در پیروزی ابتدایی جنگ احد خوشحال شده و خیال کردند که پیروز شده‌اند در حالی که نمی‌دانستند که پیروزی نهایی تحقق نیافته بود. بنابراین با سرپیچی از دستورات پیامبر مکرم اسلام (ص) متحمل شکست شدند. این واقعه بار دیگر در مصر تکرار شده است.

هلال نبود رهبری واحد برای انقلابیون مصر را یکی از دلائل بروز تحولات اخیر مصر دانست و افزود: انقلاب‌‌ها نیازمند رهبری‌اند و نبود رهبری یکی از چالش‌های اساسی فرا روی انقلاب‌هاست. در حقیقت رهبری به مثابه سر برای جسم انسان است که بدون سر امکان زنده مانده جسم وجود ندارد.

این دانشمند مصری با بیان اینکه دشمنان انقلاب مصر از همان زمان سرنگونی مبارک در کمین نشسته‌اند، ‌بروز اختلافات و تفرقه میان انقلابیون را ارمغان تلاش‌های دشمنان برای ناکام گذاشتن این انقلاب دانست و  گفت:‌ دشمن دنیا پرستی را در میان انقلابیون کاشته و این موضوع پتانسیل بالایی برای به سرقت بردن انقلاب مصر را دارد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از جریان‌های موسوم به اسلامگرا از جمله سلفی‌ها گفت: برخی از این جریان‌ها که در زمان حسنی مبارک جرأت نفس کشیدند نداشتند و لب به اعتراض نمی‌گشودند اینک چون روباهانی حیله گر و مکار به منظور به تاراج بردن انقلاب پا به عرصه گذاشتند. اینها مانند خوارج صدر اسلام‌اند که به مبارزه با امام علی (ع) پرداختند.

این مخالف کهنه کار رژیم مبارک با هشدار نسبت به انحراف انقلاب مصر از مسیر اصلی خود گفت: خطر برخی از جریان‌های سیاسی فعلی از خطر نظام مبارک هم بیشتر است زیرا اینها خوارج معاصر هستند و دین را به منظور تحقق اهداف و مصالح خویش به کار می‌گیرند.

وی دوستداران انقلاب مصر را به قیام به منظور پاسداری از انقلابشان فرا خواند و یادآور شد که مردم در انتخابات سابق برخی جریان‌ها را برگزیدند ولی در صورت لزوم و در صورتی که متوجه نیت ناپاک آنها شوند، برخورد دیگری با آنها خواهند کرد.

هلال با یاد آوری سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه زمانی که آمریکا از شما راضی شد، بدانید که کارتان مشکل دارد، تاکید کرد که غربی‌ها با محوریت آمریکا و رژیم و صهیونیستی و همچنین حاکمان سعودی و قطری برای مصادره انقلاب مصر عزم خود را جزم کرده‌اند.