:: تهران همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد/غربی‌ها هشدار ایران را جدی گرفتند
13910127000252_PhotoA

پ

ایگاه خبری نهرین‌نت در گزارشی به بررسی دستاورهای مهم ایران در مذاکرات ۱+۵ که روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر در استانبول برگزار شد، پرداخت که در پی می‌آید.

ایران مثل همیشه بود؛ غربی‌ها پسندیدند!

بر اساس این گزارش، ایران در مذاکرات دیروز موفقیت زیادی کسب کرد و از مواضع ثابت خود که هربار آنها را تکرار می‌کرد، عقب ننشست. اما غربی‌ها، پیش از هر طرفی این مذاکرات را سازنده و مثبت ارزیابی کردند. ایران در این نشست همچنین موفق شد مواضع ثابت و روشنی از سوی هیئت‌های شرکت‌کننده دریافت کند و آنها از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نیز رسانه‌ها هرگونه حمله نظامی و خصمانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را رد کردند.

برغم فضای مثبتی که بر مذاکرات۱+۵ در استانبول حاکم بود، ایران بر موضع پیشین خود تاکید کرد و زیر بار دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با هیئت آمریکایی مذاکره کننده نرفت.

«نه» ایران به مذاکره دوجانبه با آمریکا

بر اساس این گزارش، هیئت آمریکایی به ریاست “وندی شرمن” معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی از ایرانی‌ها خواست تا دیداری دوجانبه ترتیب دهد اما هیئت ایرانی، نپذیرفت.

“علاء الدین بروجردی” رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران گفت که بدلیل رویکردهای سیاسی آمریکا، هیچ دیدار دوجانبه‌ای با این کشور صورت نمی‌گیرد و تهران با واشنگتن تنها در نشست‌های چندجانبه گفت‌وگو می‌کند.

اعتراف اشتون به حق ایران در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای

از سوی دیگر “کاترین اشتون” کمیساریای عالی امور خارجه و امنیت در اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات استانبول را برعهده داشت تاکید کرد که دور بعد مذاکرات ۲۳ می در بغداد برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات آتی به گام‌های محکمی در راستای راهکارهای فراگیر مذاکره شده منتهی شود تا اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بازگردد. وی همچنین بر حق ایران در برخوداری از برنامه هسته ای صلح آمیز تاکید کرد.

سخنگوی اشتون نیز گفت که این مذاکرات در فضایی سازنده برگزار شد و با دیدارها و مذاکرات صورت گرفته طی سال گذشته، بسیار متفاوت بوده است.

اذعان غربی‌ها به مخالفت با حمله نظامی اسرائیل به ایران

هیئت‌های حاضر در این نشست تاکید داشتند که آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه‌ هسته‌ای ‌اش بیانگر امکان تداوم مذاکرات و اهتمام ایرانی‌ها به این مسئله است. بویژه اینکه ایرانی ها با دولت‌هایی مذاکره کرد که همگی با هرگونه حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران مخالف هستند.

ایران همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد

در ادامه این گزارش آمده است: به این ترتیب می توان گفت که نتایج این مرحله از مذاکرات در استانبول یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران به شمار می‌آید. ایرانی که همچنان بر مواضع پیشین خود پافشاری کرد. تا جایی که “جلیلی” گفت که تا پیش از لغو تمام انواع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، هیچ گامی در راستای توافقهای صورت گرفته برداشته نخواهد شد.

غربی‌ها پیام هشدار ایران درباره واکنش به هرگونه تجاوز نظامی را جدی یافتند

علاوه بر این، اجماع هیئت‌های شرکت‌کننده بر مخالفت با هرگونه حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، یک موفقیت دیپلماتیک دیگر برای ایران است.  این موفقیت نیز به این ترتیب بدست آمد که دولت‌های شرکت کننده در این نشست پیامهای هشدار ایران درباره واکنش به هرگونه تجاوز خصمانه را به خوبی دریافت و درک کردند.

آمریکا دریافت که با ادبیات تهدید، نمی‌تواند باجی از ایران بگیرد

در حالی که مذاکرات پیشین همواره با تهدیدهای آمریکا علیه ایران به پایان می‌رسید و هربار واشنگتن اعلام می‌کرد که تمام گزینه‌ها برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران مطرح است. به نظر می‌رسد این تهدیدهای آمریکا زود گذر و صرفا واژگان و ادبیاتی غیرواقعی برای باج‌گیری از ایران بوده است و سرانجام واشنگتن دریافت که ایران در واکنش به هرگونه حمله نظامی از سوی اسرائیل، انتقام‌جویی شدید و تخریب‌کننده‌ای خواهد کرد. این امر را دولت آمریکا از طریق سخنرانی آیت الله “خامنه‌ای” رهبر انقلاب اسلامی ایران به خوبی لمس کرد. زمانی که ایشان به نیروهای سپاه پاسداران و ارتش ایران دستور دارد که بدون هیچ تردیدی به هرگونه تجاوز و حمله‌ای پاسخ دهند و حتی از آنها خواست که برای انجام اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده برای حملات احتمالی دشمن، در آمادگی به سر برند.

اذعان تمام ناظران غربی بر مثبت بودن مذاکرات ۱+۵

در پایان این گزارش آمده است: خلاصه اینکه تمام ناظران غربی بر این باورند که این مذاکرات برغم آنکه ایران حرف جدیدی ارائه نکرد و بر موضع پیشین خود ثابت قدم ماند، از نظر کشورهای غربی مثبت و سازنده بود. به نظر می‌رسد که غربی‌ها می‌خواهد فضای مثبتی را بر مذاکرات حاکم کنند تا تهران را متقاعد کنند که از طرح صلح آمیزهسته‌ای اش برای ساخت سلاح استفاده نکند. زیرا به خوبی دریافته‌اند که  تحریم‌ها، فشارها و تهدیدهای پیاپی مانع پیشرفت ایران در طرح‌های هسته ای‌ و دستاوردهای علمی آن نشده است. همچنین آنها درک کرده‌اند که ایران در صورت هدف قرار گرفتن و حمله نظامی، واکنش سخت و شدیدی را نشان خواهد داد.

تاکید تهران بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش

“سعید جلیلی” دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از تمایل مذاکره‌کنندگان غربی برای کنار گذاشتن ادبیات تهدید و رغبت آنها به دستیابی به توافق با ایران درباره برنامه‌ هسته ای خبر داد و بار دیگر تاکید کرد همانگونه که تهران بارها تکرار کرده است، ایران به هیچ وجه در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

وی این بار نیز در استانبول گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران فتوای امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را که تولید سلاح هسته ای را حرام اعلام فرموده، گردن می‌نهیم.

نویسنده این تحلیل در ادامه نوشت: هرچند که این اظهارات هیئت‌های غربی را متقاعد نمی‌کند اما به غرب این فرصت را می‌دهد که به این «گردن نهادن و تعبد» در قبال فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران  دل ببندد.

با این وجود جلیلی حقیقتا مذاکره کننده‌ای است که می‌خواهد آمال و آرزوهای ملت خود را در طرح‌های تثبیت حاکمیت و سیادت ایران بویژه طرح حساس [مسالمت آمیز] هسته ای ایران محقق کند.