:: کاهش تورم و رونق اقتصادی دستاورد موفقیت هسته‌ای ایران
13900801143246_PhotoA

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم؛ در برابر این سؤال که با توجه به نتایج مثبت دیروز مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ ، اقتصاد و بازار سرمایه کشور با چه وضعیتی روبرو خواهند شد،گفت: به شرطی که همین روند مثبت مذاکرات بین دو طرف ادامه داشته باشد، شاهد کاهش نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی حداقل طی ۶ ماه آینده خواهیم بود اما این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که حذف تحریم‌ها زودتر اجرای و بازگشت فضای جهانی اقتصاد عملی شود.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به مسائل درونی دیگری هم نیاز دارد خاطر نشان کرد: در حـالی بـرخـی از کارشناسان و فعالان اقتصادی انتظار دارند کاهش نرخ ارز نسبت به ریال به سرعت اتفاق بیفتد که در جواب به این گروه باید گفت چنین مسئله‌ای به مانند بورس نیست یعنی شاید در روزهای آتی مقداری از ارزش ارز کاهش یابد اما نوسان آن  مانند افت و خیز قیمت‌ها در بازار سهام نخواهد بود.

این کارگزار ادامه داد: بنابر این پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نرخ برابری ارز با ریال از نوسان کمتری برخوردار بوده و متعادل شود.

آقابزرگی در واکنش به این سؤال که با فرض تداوم فضای سیاسی مثبت در بحث هسته‌ای، بورس اوراق بهادر با چه وضعیت و آینده‌ای روبرو خواهد شد پاسخ داد: سال گذشته بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد بازدهی قابل قبولی نداشت و از سایر بازارها عقب ماند ولی پیش‌بینی می‌شود با روشن‌شدن آینده مثبت اقتصادی، سایر بازارها مانند مسکن، ارز و طلا حداقل طی ۶ ماهه آینده درجا زده و بورس با بازدهی بسیار قابل قبولی روبرو شود. به طوریکه شاخص بورس با فرض تداوم همین وضعیت به راحتی از مرز ۳۰ هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سهامداران در این شرایط نباید احساسی رفتار کنند توصیه کرد: با تکیه بر تجارب گذشته، سرمایه گذاران بهتر است با در نظر گرفتن کلیه جوانب و اتکا به تحلیل‌های بنیادی تصمیم‌گیری کرده و تابع نوسان‌های زودگذر نباشند،چرا که هر چند سهام شرکت‌های برخوردار از تحلیل‌های بنیادی در فضای مثبت یا منفی باید با رویکرد خاصی تصمیم‌گیری شوند اما برخی از سهام که دارای نسبت قیمت به درآمد بالایی هستند باید با توجه ویژه‌ای همراه شوند.