:: تولید برق نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک

رامین مهمانپرست عصر امروز در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مذاکرات ایران درباره انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان و هند اظهار داشت: این توافقات با پاکستان انجام شده و در حال انجام مقدمات آن برای اجرای نهایی این پروژه هستیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت صیادان ایرانی که گاهی در محدوده آب‌های خلیج فارس دچار مشکلاتی با کشورهای دیگر می‌شوند، اظهار داشت: این مسائل در محدوده‌های آبی میان کشورهای همسایه طبیعی است و ممکن است صیادانی از دو کشور به اشتباه وارد حریم آب‌های سرزمینی یکدیگر شوند در هر حال ما تلاش می‌کنیم این مسائل در چارچوب روابط دوستانه با کشورهای همسایه حل و فصل شود.

وی بیان کرد: وزارت خارجه پیگیر مشکلاتی که از این طریق برای صیادان و اتباع کشورمان ایجاد می‌شود، است همانطور که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۰ نفر از صیادان توسط دولت قطر آزاد شدند.

وی همچنین درباره زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اضافه کرد: توافق شده که درباره زمان و مکان این مذاکرات بین دو طرف گفت وگو شود و همواره از اصل مذاکرات استقبال کرده‌ایم و معتقدیم با رویکرد مثبت و نیت همکاری می‌توان در این مذاکرات گام‌های رو به جلویی برداشت.

مهمانپرست ادامه داد: هنوز نسبت به زمان و مکان مذاکرات توافق قطعی صورت نگرفته است اما از آنجا که در مورد اصل مذاکرات آمادگی وجود دارد می‌توان راجع به زمان و مکان زودتر به توافق رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک به ظرفیت کامل خود در تولید برق خواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نیروگاه به عنوان نمادی از افتخار و استقامت کشورمان است و توانایی بومی ایران را در انجام پروژه‌های بزرگ با بهره‌گیری از دانش پیشرفته روز د نیا را نشان می‌دهد.

تنگه هرمز باید از امنیت کامل برخوردار باشد

مهمانپرست در ارتباط با موضع ایران در مورد امنیت تنگه هرمز نیز گفت: تاکید داریم که به دنبال تامین امنیت منطقه حساس خلیج فارس هستیم و این شاهراه انتقال انرژی باید از امنیت کامل برخوردار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ریشه ناامنی در خلیج فارس را حضور نظامی و امنیتی نیروهای فرا منطقه‌ای دانست و تاکید کرد: راهکار اصولی برای برطرف شدن تهدیدات و ناامنی‌ها این است که نیروهای نظامی خارجی به منطقه خود بازگردند و بهترین شکل تامین امنیت منطقه همکاری‌های جمعی در منطقه است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در عین حال افزود: امنیت به صورت جمعی امکان‌پذیر است و نمی‌توان تصور کرد در یک منطقه چند کشور برای بهره‌مند شدن از منابع و منافعشان از امنیت برخوردار باشند اما برخی کشورهای دیگر از این امکان برخوردار نباشند.

مهمانپرست گفت: هر قدر توانایی دفاعی کشور بیشتر باشد امنیت و ثبات از تضمین بیشتری برخوردار می‌شود، اگر رژیمی قصد تعرض به منطقه‌ای را داشته باشد و احساس کند امکانات دفاعی قوی در آن منطقه وجود ندارد انگیزه بیشتری برای تعرض پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نداشتن آمادگی دفاعی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد، ادامه داد: ایران با داشتن  آمادگی دفاعی  یکی از کشورهای توانمند در تامین امنیت منطقه است.