:: جزییات مبادله ۴۸ زائر ایرانی در سوریه

زائر

خبرنگار شبکه العالم در دمشق، از آزادی ۴۸ زائر ایرانی در سوریه خبر داد؛ این ۴۸ زائر به دست عناصر مسلح ربوده شده بودند.

«حسین مرتضی»، رئیس دفتر شبکه العالم در دمشق درباره آزادی ۴۸ زائر ایرانی در سوریه گفت: چند ماه پیش، نوعی تماس به منظور تعیین محل این زائران ایرانی که به دست گروه‌های مسلح ربوده شده بودند، وجود داشت و این زائران اکنون عملا آزاد شده‌اند.

حسین مرتضی افزود: گروه‌های مسلح خواسته‌هایی مانند آزادی برخی از شخصیت‌ها یا برخی افراد بازداشت شده و تعیین برخی اسامی داشتند، ولی در این باره، با گروه‌های مسلح همکاری نشد.

حسین مرتضی تأکید کرد: دولت سوریه کار بسیار مثبتی انجام داد و با آزادی برخی از افرادی که دستانشان به خون مردم آلوده نشده بود، برای کمک به حل این مسأله ایفای نقش کرد؛ انتظار می‌رفت آن‌ها از زندان‌های سوریه آزاد شوند.

به گفته رئیس دفتر شبکه العالم در دمشق، در ازای این اقدام دولت سوریه، ۴۸ زائر ایرانی آزاد شدند و این مبادله در چهارچوب حسن نیت دولت سوریه انجام شد.

وی ادامه داد: دولت سوریه مشارکت و کمک به آزادی زائران ایرانی را به عهده گرفت و این اقدام با سفارت ایران در دمشق هماهنگ می‌شد.

حسین مرتضی اظهار داشت: برخی خبرگزاری‌ها از نقش قطر و ترکیه از مدت‌ها پیش سخن گفتند و قطر و ترکیه با بیشتر گروه‌های مسلح رابطه دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

«بولنت یلدرم»، رئیس هیأت امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه ترکیه، امروز چهارشنبه از موفقیت میانجیگری برای انجام قرارداد مبادله بازداشت شدگان بین نظام سوریه و مخالفان (مسلح) خبر داد، تا بنا بر آن، ۲۱۳۰ فرد بازداشتی در زندان‌های نظام سوریه، از جمله شماری از شهروندان ترک در ازای ۴۸ زائر ایرانی، آزاد ‌شوند.

اواخر سال گذشته، تروریست‌های مسلح با حمله به یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی، همه ۴۸ سرنشین آن را ربودند؛ این زائران در مسیر فرودگاه دمشق بودند.
پیش از این نیز تروریست‌های مسلح در سوریه در چهار نوبت، ۲۸ زائر و کار‌شناس ایرانی نیروگاه برق را در سوریه ربوده بودند، که با تلاش‌های بی‌وقفه در چند مرحله آزاد شدند.