:: سلول‌های بنیادین و درمان فلج مغزی

سلول‌های بنیادین

لیلا عرب در مورد جزئیات استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان در درمان فلج مغزی(CP) اظهار داشت: هیچ‌یک از درمان‌های دارویی و کاردرمانی برای کودکانی که دچار فلج مغزی هستند پاسخگو نبوده و فقط مقطعی و نگهدارنده است.

وی تصریح کرد: محققان پژوهشگاه رویان به دنبال درمانی برای ترمیم ضایعه نخاعی در این بیماران بودند تا شاید یک مقدار از ناتوانی‌های افراد مبتلا به فلج مغزی را کم کنند که در این راستا از سلول‌های بنیادین بهره گرفتیم.

به گفته مسئول بخش نورولوژی پژوهشگاه رویان در کشورهای مختلف تحقیقاتی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی روی بیماران فلج مغزی انجام شده و بی‌خطر بودن آن را ثابت کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا با گرفتن سلول‌های بنیادی CB132 از مغز استخوان کودکان مبتلا به فلج مغزی آن را در فضای نخاعی همین کودکان پیوند زدیم.

عرب خاطرنشان کرد: پس از شش ماه پیگیری نتایج خوبی اتفاق افتاد و در مرحله دوم طرح برای اینکه تأثیر تزریقات مکرر سلول بنیادین را در درمان این بیماران دریابیم دوباره سلول بنیادین را تزریق کردیم که تا کنون روند بهبود نشانگر تأثیر دفعات تزریق بوده است.

این محقق پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه نتیجه این مطالعه هنوز نهایی نشده است، تأکید کرد: اما به اذعان والدین کودکانی که وارد این طرح تحقیقاتی شده‌اند پس از تزریق سلول بنیادین اسپاسم‌های بدن کاهش یافته، تعادل این کودکان بهتر شده و وضعیت حرکتی نیز بهبود یافته است.

عرب با اشاره به اینکه حتی در برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی که قادر به تکلم در حد چند کلمه بوده‌اند قدرت تکلم نیز بهبود یافته است و در نتیجه ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان در این طرح روند رو به بهبودی داشته‌اند.