:: تغییرات تازه شاخص بورس

بورس

بازار سهام در حالی طی روزهای اخیر با نوسان شدیدی مواجه شده که بعد از فتح قله ۳۷ هزار واحدی شاخص بورس در ۴ دی ماه ( با افزایش ۷۸۸ و ۷۰۱ واحدی در دو روز پی در پی ) انتظار این بود که این سیر صعودی به عبور از خط مقاومت ۳۸ هزار واحدی منتهی شود اما به دلیل توقف نماد معاملاتی چند شرکت جلودار و نگرانی سرمایه گذاران از آینده شرکت ها ، چنین انتظاری برآورده نشد.

براساس این گزارش، این وضعیت منجر شد تا شاخص بورس در روز یکشنبه با بیشترین افت روزانه ارقام در ۱۸ ماه اخیر مواجه شود و با ۵۰۶ واحد ریزش با خطر برگشت به کانال ۳۶ هزار واحدی دست و پنجه نرم کند. اما دیروز با برگشت همه جانبه بازار و اقدام به خرید سهام شرکت های ارزنده ، این متغیر مهم ۷۴۴ واحد پرش کرد و آماده فتح قله دیگری شد.

به این ترتیب در نتیجه تداوم رونق روز گذشته بازار سهام،شاخص بورس در همان یک ربع اول معاملات با ۱۵۴ واحد افزایش برای نخستین بار وارد کانال ۳۸ هزار واحدی شد.

این اتفاق به دلیل رشد قیمت سهام و اثر مثبت شرکت هایی چون نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس ، مخابرات، سرمایه گذاری غدیر، توسعه معادن روی، پتروشیمی خارک و کالسیمین رخ داد تا رکورد تازه دیگری برای بازار سهام ۴۶ ساله کشور به دست آید.

با این رکورد، ارزش روز بازار سهام هم به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید و میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس طی ۱۰ ماه اخیر به ۴۷ درصد نزدیک شد.