:: لاریجانی: سپاه یک سرمایه بی‌بدیل برای انقلاب است

رییس مجلس مشکلات موجود در عرصه اقتصاد را ناشی از حکمفرمایی نوعی نگاه حکومتی در اقتصاد و تولید دانست.

علی لاریجانی که در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه افسری و تربیت پاسدار امام حسین (ع) سخن می‌گفت، شهید مفتح را از پایه گذاران ارتباط موثر بین حوزه و دانشگاه دانست و اظهار داشت: شهید مفتح که ایام شهادتش به نام هفته وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است از پایه‌گذاران ارتباط موثر بین حوزه و دانشگاه است و البته در مسیر این وحدت بسیاری به دنبال ایجاد ماجراجویی بودند و کسانی مانند شهید مفتح جان خود را در این مسیر فدا کردند.

وی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی اثرگذار در جریان انقلاب اسلامی یک وظیفه بی‌بدیل و کلان دارد و آن هم پاسداری از ارکان نظام جمهوری اسلامی است، افزود: سپاه از این لحاظ یک استثناست و همواره در صدر عمل به این وظیفه بوده و برای رسیدن به این جایگاه نیز از یک دالان مجاهدت عبور کرده است و تبدیل به یک سرمایه بی‌بدیل برای انقلاب شده که هدفی بسیار مهم و متعالی دارد.
اهم سخنان رییس قوه مقننه را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛
• تفکر انقلاب اسلامی همواره با توجه به مولفه‌هایی که داشته است در حال پیشرفت و توسعه بوده و اولین مولفه در این مسیر گرایش به ایمان و توجه به اعتقادات الهی در صدر جهان بوده و موضوع دومی که از تاثیرات جمهوری اسلامی بوده گرایش به دموکراسی دینی و گسترش آن در منطقه است.
• دموکراسی دینی و مردم‌سالاری در سایه دین یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که همواره در حال رشد و توسعه است و نکته بعدی نیز گرایش برخورد با این ظلم و استکبار است که در جمهوری اسلامی متبلور شد و امروز در منطقه در حال رشد است.
• ما امروز شاهد آن هستیم که کشورهای مختلف منطقه با شکل گرفتن روحیه مجاهدت در حال مبارزه هستند و مبارزه با آمریکا و صهیونیست‌ها به عنوان یک شاخص برای عصر حاضر در منطقه به وجود آمده است. اما همه این موضوعات در سایه پیشرفت‌های علمی تاثیرگذار خواهد بود و حرکت علمی عمیق می‌تواند در مسیر تعالی بشریت موثر و ماندگار باشد و پیش‌بینی ما این است اگر حرکت‌های دموکراتیک در منطقه سامان پیدا کند یک حرکت علمی منسجم در میان امت‌های اسلامی بروز می‌کند و ما شاهد آن خواهیم بود که امت‌های اسلامی در مسیر علم و پژوهش جهش چشمگیری پیدا می‌کنند.
• اگر ما شاهد ماجراجویی و دشمنی‌های غرب به بهانه دستاویز کردن توان هسته‌ای و یا موشکی خود هستیم به این دلیل است که آنها می‌خواهند علم و دانش را از ما بگیرند؛ غافل از اینکه وقتی ملتی به دانشی دست پیدا کند آن دانش در آن کشور نهادینه می‌شود و دیگر از بین رفتنی نیست و قطعا بدانید که اگر این پیشرفت‌ها مهم و تاثیرگذار نبود کسی حساسیتی نسبت به آن نشان نمی‌داد.
• :‌ کشوری که از لحاظ دانش و پژوهش دچار سستی باشد نمی‌تواند به عنوان یک پیشرو برای امت‌ها عمل کند و حتی اگر روحیه مجاهدت در آن کشور وجود داشته باشد پیش‌روی و جلوداری آن کشور برای امت‌ها ماندگار نخواهد بود.
• اگر سپاه می‌خواهد مثل گذشته در انقلاب اسلامی تاثیرگذار باشد باید به خصوصیت علمی و فکری توجه کند، توجه به پژوهش و علم و پژوهندگی در کنار پافشاری و صیانت از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی برای سپاه پاسداران یک موضوع مهم و حیاتی است و سپاه باید در بخش‌هایی که دیگران توانایی ورود به آن ندارند و یا اینکه از توان امنیتی پیشرفت در آن برخوردار نیستند ورود کند.
• مشکلات علمی و پژوهشی کشور ناشی از بودجه و یا ساختار قانونی نیست، آنچه که در بخش پژوهش آزاردهنده است این است که نوعی رفتار حکومتی در این بخش تاثیرگذار است و ما باید بپذیریم که هر وقت در کشور پیشرفت و جهش بزرگی صورت گرفت ناشی از مردمی شدن موضوع بود و لازم است علم و پژوهش نیز به عنوان یک موضوع مردمی در جامعه ما نهادینه شود.
• در اقتصاد نیز ما مشکل این‌چنین داریم و مشکلات موجود در عرصه اقتصادی همه به دلیل آن است که ما اقتصاد مردمی نداریم و یک نوع نگاه حکومتی در اقتصاد و تولید حکمفرماست و تا این موضوع مرتفع نشود و پژوهش، علم و اقتصاد مردمی نشود ما شاهد جهش‌های بزرگ نخواهیم بود.
• اگر اقتصاد ما به سمت مردمی شدن پیش برود نیاز به علم و پژوهش بیشتر و بیشتر احساس می‌شود؛ لذا باید چرخه کار تولید و اقتصاد در کشور تغییر یابد و به سمت مردمی شدن حرکت کنیم و تاکیدات مقام معظم رهبری در این رابطه نیز به همین دلیل است.
• آنچه که ما در کشورهای توسعه یافته شاهد آن هستیم این است که موسسات تحقیق و توسعه در کنار صنعت شکل گرفته‌اند و این نیاز همواره در صنایع آنان وجود دارد که تحقیقات و توسعه باید پیشرفت کند و همه این موسسات تحقیقاتی و توسعه نیز به صورت مردمی و خصوصی اداره می‌شود و دائم در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت و بهره‌وری هستند.
• در ادامه این مراسم و پس از سخنان رییس مجلس شورای اسلامی از کتاب اندیشه‌های دفاعی فرمانده کل قوا توسط رییس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.