:: آزادی مهدی هاشمی با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی

مهدی هاشمی

به نقل از روابط عمومی دادسرای تهران مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.

، این «وثیقه مناسب» سند منزل متهم است که ارزش آن حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

گفته می شود کیفرخواست مجرمیت مهدی به زودی صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.

یک منبع آگاه خبر داده بود که از صبح شنبه فشار بی سابقه و سنگینی برای آزادی مهدی آغاز شده است.

این منبع آگاه عناوین اتهامی مهدی هاشمی را ۱۳ مورد اعلام و ابراز نگرانی کرده بود که به ثمر نشستن فشارها برای آزادی وی، ممکن است «باعث از بین رفتن برخی اسناد و مدارک مرتبط با پرونده وی شود».

به گفته محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه، در ارتباط با اتهامات مهدی، دو نفر از نزدیکانش بازداشت و تعداد دیگری از نزدیکان وی نیز برای تحقیقات فراخوانده شده اند.

مهدی هاشمی فرزند چهارم آیت الله هاشمی رفسنجانی دو ماه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری تهران را به مقصد لندن ترک کرد و دوم مهرماه سال جاری به ایران بازگشت. برخی رسانه ها، علت بازگشت وی به تهران را داشتن پرونده قضایی در خارج از کشور و احتمال دستگیری اش دانسته اند.

«حیدر مصلحی» وزیر اطلاعات آذرماه ۸۸ یعنی چند ماه پس از خارج شدن مهدی از کشور، با حضور در جلسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از قوه قضائیه خواسته بود «با توجه به مدارک و مستندات کاملی که در اختیار دارد مهدی را احضار کند». مصلحی در آن جلسه ضمن اشاره به «کمک شایان دستگیری و دریافت اطلاعات از مهدی به دستگاه امنیتی کشور» در رابطه با فتنه ۸۸ گفته بود «این آقا هنوز بعد از ۳ ماه به کشور بازنگشته و به بهانه سرکشی به دانشگاه‌های آزاد در لندن و دبی و بیروت رفت‌و آمد می‌کند».

محمد علی ابطحی از بازداشت شدگان مرتبط با فتنه ۸۸ نیز در اعترافات خود به بخشی از نقش مهدی هاشمی در آشوب های خیابانی پس از انتخابات دهم اشاره کرده و می گوید: «به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدمه‌ای بود برای به خیابان آوردن آنها در شب شنبه[بعد از انتخابات]، افرادی مانند فاتح، تاج زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی و آدم هایش برای اینکه جمعیت را در خیابان‌های شهر نگه دارند خیلی فعال بودند و همه اینها در پیش بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند».

پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸، میرحسین موسوی کاندیدای مغلوب این انتخابات با ادعای تقلب، طرفداران خود را دعوت به شورش خیابانی کرد و هشت ماه کشور را در التهاب فرو برد. ناتوانی در اثبات ادعای تقلب، گذر از تقلب در انتخابات و اتخاذ مواضع رادیکالی علیه کلیت نظام از یک سو، و اعتمادسازی از سوی نهادهای مسئول درباره صحت انتخابات و آشکار شدن ماهیت و اهداف واقعی جریان مدعی تقلب از سوی دیگر، باعث ریزش بدنه اجتماعی جریان موسوم به سبز شد. نهایتا پس از اهانت حامیان این جریان به امام حسین(ع) در روز عاشورا و حمایت میرحسین از آنان با عنوان «مردان خداجو»، دهها میلیون ایرانی از جمله رای دهندگان به موسوی، با حضور در راهپیمایی ۹ دیماه ۸۸ و اعلام حمایت از رهبر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، به هشت ماه آشوب خاتمه دادند.