:: تحقق ۸۶درصد مالیات سال ۱۳۹۱

سازمان امور مالیاتی

حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی امروز در نشست خبری با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی برای اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح قانون است، گفت: نمایندگان با طرح یک فوریتی لایحه اصلاح قانون مالیاتی موافقت کردند و امیدواریم مراحل بررسی و تصویب آن نیز به زودی پایان یابد.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در این اصلاحیه قانون حمایت از تولید با استفاده از معافیت‌های مدت‌دار و درصدی آمده است، گفت: همچنین تبعیضی که در بخش حقوق کارگران و کارمندان وجود داشت، از بین رفت.

وی ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی بخش حقوق در لایحه اصلاح قانون به گونه‌‌ای اصلاح شده که اگر فردی تا ۷۰۰ هزار تومان در ماه یا ۸میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال حقوق دریافت کند، آن درآمد معاف از مالیات و مازاد آن ۱۰ درصد مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

به گفته وکیلی شفافیت مالیاتی یکی دیگر از محورهای اصلاح قانون است، تا هرگونه تبعیضی در دریافت مالیات از بین برود.

وی اضافه کرد: برای این کار نیاز به اطلاعات صحیح و کامل از مؤدیان وجود دارد، زیرا در نظام فعلی حقوق‌بگیرانی که دریافتی مشخصی دارند، به راحتی مالیات می‌دهند، اما افرادی که فعالیت مشخصی ندارند، قابل شناسایی نیستند.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به گسترش پایه‌های مالیاتی برای افزایش درآمد گفت: در اصلاحیه قانون مالیات بر ثروت، جمع درآمد و مالیات سبز (مالیات مولفه‌های رعایت زیست محیطی برای صنایع) به پایه‌های مالیاتی اضافه شده‌اند.

وکیلی در مورد مسائل ارزی اظهار داشت: سازمان مالیاتی در بستر مقررات و بخشنامه‌های صادراتی اقدام خواهد کرد و در این خصوص جلسات مشترکی با وزارت صنعت و بخش خصوصی برگزار شده است.

وی افزود: نرخی معیار است که بخش خصوصی بر اساس استانداردهای مالی و واقعیت‌ها عمل کرده باشد و هر چه در دفاتر بخش خصوصی منعکس شده باشد، بر اساس آن اقدام خواهد شد.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به وجود برخی ابهامات در زمینه صادرات ریالی گفت: در این زمینه مشکل خاص وجود ندارد، فقط تنها موضوعی که هست، احراز ورود ریال حاصل شده از خارج از کشور است که برای رفع این مشکل از اتاق بازرگانی تقاضای ارائه راهکار شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرایی شدن امضای دیجیتال به ضمیمه اظهارنامه‌ها گفت: مؤدیان با اخذ امضای الکترونیکی می‌توانند از همه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی بهره‌مند شوند.

وکیلی افزود: همچنین تلاش شده است، تا پرداخت مالیات از طریق دستگاه‌های پوز(پایانه فروش) و سایر روش‌های الکترونیکی برای سهولت فراهم شود.

وی ادامه داد: اشخاص حقوقی و فعالان اقتصادی مشمول بند الف و ب ماده ۹۵ و ۹۶ از ابتدای امسال مکلف به ارسال گزارش سه ماهه فعالیت خود به ادارات امور مالیاتی شدند که امکان ارسال این گزارش از طریق نرم‌افزار سازمان امور مالیاتی فراهم شده است.

وکیلی در خصوص ایجاد صندوق مکانیزه فروش برای ۱۰ صنف از سال آینده گفت: سازندگان و فروشندگان طلا، آهن آلات، صوتی و تصویری، رایانه، ماشین‌های اداری، لوازم خانگی، تالار پذیرایی، اغذیه‌فروشی، هتل، مشاوران املاک و داروخانه‌ها ملزم به نصب این صندوق هستند.

به گفته وی هزینه ای که بابت نصب صندوق از طریق اصناف پرداخت می‌شود، مشمول محاسبه مالیات نخواهد شد.

معاون سازمان امور مالیاتی در مورد مشمولان بند «ب» گفت: این افراد باید دفاتر درآمد- هزینه خود را به ادارات امور مالیاتی ارسال کنند که نحوه پر کردن این دفاتر در بسته آموزشی که توسط سازمان تهیه شده، وجود دارد.

وکیلی گفت: این بسته آموزشی بر روی سایت سازمان قرار دارد و در اختیار اصناف نیز قرار گرفته است.

معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص موضوع حداکثر استفاده از توان تولید داخل گفت: اصلاحیه ماده ۱۰۴ ارتباط به تاریخ قرارداد ندارد ، بنابراین پرداخت‌هایی که از ۲۵ شهریور سال جاری صورت گرفته به جای ۵ درصد مالیات علی‌الحساب ۳ درصد از آنها اخذ می‌شود، حتی اگر قرارداد قبل از این تاریخ باشد.

وکیلی در خصوص مسکن مهر نیز تصریح کرد: در قراردادهای سه جانبه هیچ مشکلی وجود ندارد و در خصوص قراردادهای چهارجانبه با پیگیری‌هایی که وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی داشتند ،راهکار قانونی پیدا شده و مشابه قراردادهای سه جانبه عمل خواهد شد.

وکیلی در خصوص معافیت مالیاتی حقوق گفت: به دنبال آن هستیم که این معافیت به صورت یک حکم دائمی در همه سالها اجرا شود.

معاون سازمان امور مالیاتی در مورد تحقق مالیات سال جاری گفت: در ۸ ماهه امسال ۸۶ درصد مالیات محقق شده است.

*۴۰۰۰میلیارد تومان مالیات معوق

وکیلی با اشاره به کاهش مالیات‌های معوق بعد از به کارگیری سیستم‌های الکترونیکی گفت: در حال حاضر افراد دارنده کارت بازرگانی که شناسایی نشده‌اند، حدود هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی دارند و در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان بدهی معوق مالیاتی وجود دارد.