:: بعید می‌دانم شورای نگهبان مخالفتی با طرح اصلاح قانون انتخابات داشته باشد

لاریجانی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه همایش «نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص هواپیماهایی که از ایران به مقصد سوریه رفته‌اند و در عراق متوقف می‌شوند، اظهار داشت: این مسئله ربطی به قانون ندارد و مربوط به مراودات دیپلماتیک با کشورها است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد عملیاتی شدن بودجه‌ پژوهشی وزارتخانه‌ها گفت: ‌این طور نیست که در هیچ کدام از وزارتخانه‌ها عملیاتی نشده باشد؛ مسائل مختلفی روی بودجه‌ها تاثیر می‌گذارد ولی باید توجه کرد که وقتی راجع به پژوهش صحبت می‌کنیم ذهن نباید به اعماق بودجه وزارتخانه‌ها متمرکز شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم پژوهش در کشور رونق پیدا کند، باید در بستر مناسب آن را قرار دهیم و بخش‌های اقتصادی و مردمی آن شکل بگیرد چرا که این نیاز کشور است.

لاریجانی اظهار داشت: بعضی قسمت‌ها هستند که بودجه‌های خود را تا قسمتی دریافت کرده‌اند و نیاز است که بودجه سایر قسمت‌های آن فعال شود؛ ‌البته باید برای بودجه سال آینده مقداری تلاش کنیم تا از این حالت شناور بودن درآییم. یعنی وظیفه‌ها متناسب با واقعیات بودجه ریزی شود و به همان میزان هم بودجه تخصیص داده شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امسال بودجه با فضای متفاوت نوشته شد و در‌آمدها مقداری کاهش پیدا کرد و این موضوع شرایط را تغییر داد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت تاخیر در ارائه لایحه بودجه، مجلس تنخواه برای دولت تصویب می‌کند یا خیر، گفت: اگر راهی به ذهن‌تان می‌رسد بفرمایید آن را انجام دهیم.

خبر جدیدی از بودجه نداریم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خبر جدیدی از ارائه لایحه بودجه ندارید، اظهار داشت: خیر خبر جدیدی نداریم.

وی در پاسخ به سؤال : آیا طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان تائید می‌شود یا خیر، اظهار داشت: در خصوص این موضوع باید از شورای نگهبان سؤال بپرسید؛ علی‌الخصوص آقایانی که با من صحبت کردند گفتند ما مشکل مهمی در این زمینه نداریم. البته ممکن است در بندهای مختلف ملاحظاتی هم داشته باشند و اگر مشکلی داشته باشد آن را به مجلس برمی‌گرداند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را رد کند، آیا مجلس در نظرش اصرار می‌ورزد تا طرح به مجمع تشخیص برود، اضافه کرد: این بستگی به نظر مجلس دارد، ولی بعید می‌دانم اشکال مهمی در کار باشد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد پرونده مرگ یک وبلاگ نویس و پیگیری‌های مجلس در این رابطه اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی گزارشی را آماده کرد و موضوع تقریبا روشن است و البته موضوع برای قوه قضائیه هم روشن است.

خود وزرا عزل می‌شوند ما استیضاح نکردیم

لاریجانی در خصوص ورود مجلس برای حل مشکلات اقتصادی مردم و عدم ورود به مسائل حاشیه‌ای مثل استیضاح وزرا و طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: البته استیضاح وزیر که در مجلس مطرح نبوده است و خود وزرا هستند که عزل می‌شوند و ما کسی را استیضاح نکردیم.

وی افزود: البته چند قانون مهم در مجلس در مورد مسائل اقتصادی در همین فاصله کم تصویب شده است؛ چندین جلسه وزرای مربوطه در مجلس خواسته شدند و از آنها سؤال شد و جلسات مشترک و غیر علنی هم برای حل مشکلات اقتصادی برگزار کردیم. در یکی از این جلسات بیشتر وقت صرف بررسی موضوع گندم شد تا قیمت گذاری مناسبی صورت بگیرد.  همچنین در یکی از جلسات در مورد مسائلی که در مورد ارز به وجود آمد بحث و بررسی کردیم. از سوی دیگر هم چند مصوبه مهم در حوزه اقتصاد داشتیم از جمله آنها در خصوص گام دوم هدفمندی یارانه‌ها بود که ما در مجلس مصلحت ندانستیم که فعلا انجام شود.

نماینده مردم قم در ادامه اظهار داشت: معنی انجام گام دوم این بود که قیمت آب، برق و گازوئیل چندین برابر شود که ما آن را به مصلحت ندانستیم چرا که با این کار بر مردم فشار می‌آمد.

لاریجانی همچنین گفت: ما درآمدهای مربوط به مابه التفاوت نرخ ارز را صرف تولید کشور کردیم و در حال حاضر هم طرح دیگری مطرح است که مربوط به رونق تولید است و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون صنایع آن را تدوین کردند و در دستور کار مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: نباید از مجلس توقع داشته باشیم که در حوزه فرهنگ، سیاست، دیپلماسی و سایر موارد تصمیم نگیرد، یعنی اگر مجلس ۵ تصمیم اقتصادی می‌گیرد باید یک تصمیم سیاسی یا اجتماعی هم بگیرد چرا که مسائل کشور مجزا از هم نیستند و باید مجموعه مسائل را دید.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: به طور مثال در تصمیم گیری اخیری که مجلس داشت، و دو فوریتی هم بود می‌توانیم بگوییم اقتصادی نبود اما بعد اقتصادی هم داشت؛‌اگر تصمیمی غلط در کشور گرفته شود، و مثلا به مخابرات کشور ضربه بزند، بنیه کشور را ضعیف می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آمریکا بسته پیشنهادی جدیدی را برای ایران مطرح کرده؛ با توجه به اینکه پاسخ مناسبی به بسته پیشنهادی ایران در مسکو داده نشده، چه ارزیابی در این خصوص دارید، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بسته جدیدی را مطرح نکردند و ایران بسته پیشنهادی مطرح کرد؛ شاید آنها توهم پیدا کردند؛ البته کار آنها بیشتر جنبه منفی دارد، با وجود اینکه در رسانه‌ها می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم، اما در جلسات تا آنجایی که ما اطلاع داریم نقش ایجابی نداشتند و این خودش یک رفتار فریبکارانه است که آنها دنبال می‌کنند.