:: عصر زیردریایی‌های سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز

دوم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی تفصیلی ، از برنامه‌ریزی سپاه برای دستیابی به توان شناورهای زیرسطحی و ورود به عرصه نبردهای نامتقارن در زیر دریاها خبر داد و گفت: محیط زیر سطح دریا فضای خوبی است که نیروهای ما هم از آن استفاده می‌کنند اما این استفاده به شکل نامتقارن و کوچک است و این طور نیست که ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های بزرگ و حجیمی باشیم که اینها آسیب‌پذیر هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که نگاه سپاه در بحث افزایش توانمندی‌ها و مقابله با دشمن در زمینه جنگ نامتقارن تعریف شده است، بنابر این ما باید در ساخت تجهیزات و حتی تعریف تاکتیک‌ها نیز از همین روش‌های نامتقارن استفاده کنیم.

فرمانده کل سپاه افزود: این تجهیزات جدید با سرعت بالا و حجم کوچک‌تر در زیر دریا عملکردی مشابه قایق‌های کوچک و تندرو بر روی سطح دارند که دشمن از آن وحشت دارد.

حال پس از گذشت چند ماه از اعلام فرمانده سپاه در خصوص ورود به عرصه نبردهای زیردریایی، اخیرا دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از عملیاتی شدن زیردریایی‌های سپاه در خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داده است.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با سرمایه‌گذاری‌های کلان در عرصه طراحی و ساخت زیردریایی‌ها، علاوه بر دستیابی به توان تعمیر و نگهداری یگان‌های سنگین خود، در طراحی و تولید زیردریایی‌های سبک (میدجت) نیز به خودکفایی کامل رسیده و هرچند وقت یکبار شاهد رونمایی از تعدادی از این زیردریایی ها در کلاس غدیر هستیم. هرچند خبرهایی از گوشه و کنار درخصوص ساخت اولین زیردریایی‌های نیمه سنگین ساخت داخل نیز به گوش می رسد.

سپاه پاسداران که بنا بر ابلاغ فرماندهی معظم کل قوا مسئولیت حفاظت از آبهای خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز را دارد، نوع سامانه ها و تجهیزات دفاعی اش را نیز متناسب با همین ماموریت انتخاب کرده که از مهمترین آنها، شناورهای تندروی مجهز به انواع سامانه‌های موشکی و نیز پهپادهای شناسایی برای رصد ۲۴ ساعته خلیج فارس و تنگه هرمز است.