:: عوامل ناکامی پرسپولیس در نیم فصل چه بود ؟

پرسپولیس که در فصل جاری ولخرجی‌هایش مورد انتقاد اهالی فوتبال خصوصا مدیران باشگاه رقیب قرار گرفته است، با وجود جذب بازیکنانی چون کریم انصاری فرد، قاضی، سید جلال حسینی، محسن بنگر و… که چند میلیارد تومان خرج روی دست باشگاه گذاشته است به جز هفته اول، در بقیه هفته‌ها عنوان پایین نشینی را با خود به یدک می‌کشید تا مشخص شود که در فوتبال، این پول نیست که موفقیت می‌آورد و مدیریت و تدبیر اگر نباشد، راهی به جز بن بست نخواهد ماند.

به همین سبب عملکرد ژوژه سرمربی ، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و همچنین کمیته فنی را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر به عوامل ناکامی این تیم آشنا شویم .

نقش مدیریت در چه حدی بود ؟

رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات فعال بود ، بطوری که هشت ملی پوش را قرمز پوش کرد ، هر چند خریدها متناسب با نیاز این تیم نبود ، البته مسلما سردار که تجربه فوتبالی نداشته در واقع مشاوران خوبی نداشت، به همین خاطر در فصل نقل و انتقالات با این که خوب خرج کرد ولی در خریدها در واقع بازی را به استقلال و سپاهان باخت . پرسپولیس شش مهاجم ملی پوش و یا مهاجمانی که سابقه حضور در تیم ملی را دارند ، در اختیار دارد ولی در خط هافبک با کمبود شدید بازیکن مواجه است . شاید در مورد انتخاب بازیکنان کمیته فنی نقش پررنگی داشت ولی… واقعیت این است که فضای تهی و خلأ بین مربی و همکارانش را باید کادر مدیریتی پر می‌کرد. برخلاف باور رویانیان، سرمایه‌گذاری فقط پول خرج کردن برای جذب نیروهای انسانی گران‌قیمت نیست بلکه هنر واقعی، اداره صحیح و کنترل مطلوب آنهاست.

سردار پا به پای ژوزه در جنگ بیهوده با کرش به مواضع مربی تیم‌ملی حمله برد و در داستان مواجهه با علی کریمی، نقش عامل اصلی ایجاد اختلاف و کاتالیزور را در این مجادله ناخوشایند ایفا کرد. مدیریت فقط خودنمایی مقابل دوربین‌ها، امضای عهدنامه قهرمانی یا انجام دادن شوخی‌های دستی نامتعارف و مصنوعی با بازیکنان نیست. رویانیان می‌توانست در خلوت تیمش بدون اینکه چشم و گوش نامحرمی در کار باشد، روی بسیاری از رخم‌های این تیم مرهم بگذارد و اجازه ندهد مشکلات ساده پرسپولیس، تبدیل به معضلاتی اساسی و لاینحل شوند،

عملکرد ضعیف مانوئل ژوژه

عملکرد مانوئل ژوژه در پرسپولیس اصلا خوب نبود هر چند در چند بازی پایانی نیم فصل تا حدی در نتیجه موفق بود . این مربی در حوزه نتیجه‌گیری به هیچ وجه موفق نشان نداد، اما این واقعیت را هم نمی‌توان کتمان کرد که تیم او به مرور زمان یک سیر صعودی را در پیش گرفته بود. این اواخر می‌توان از نمایش‌های پرسپولیس ژوزه مقابل تیم‌هایی مثل پیکان، ملوان و حتی ذوب‌آهن‌ به‌عنوان سندی برای بهبود تدریجی تیم مانوئل نام برد. به‌هرحال باید پذیرفت که او تیمش را خودش نبسته بود و به زمان قابل توجهی برای کسب اشراف بر این مجموعه نیاز داشت. غیر از این پرسپولیس به قید قرعه برنامه سختی را در نیم‌فصل اول پیش‌رو داشت؛ بازی‌های خارج از خانه در آبادان، اصفهان، کرمان، رشت، اهواز و انزلی که کار را برای کادر فنی پرسپولیس در مقایسه با تیمی مثل استقلال سخت‌تر می‌کرد.

در این شرایط شاید البته برخوردهای ژوزه به ویژه در حوزه رفتارشناختی طوری بود که جای ابهامات فراوانی را باقی می‌گذاشت.
مصاحبه بیهوده این مربی در مورد کارلوس کرش، بدگمانی‌های کوتاه‌مدتش پیرامون کریم انصاری‌فر، علی‌عسگر و سایرین و نیز معامله‌ای که این اواخر با پولادی و یحیی گل‌محمدی در پیش گرفته بود، اندکی فضا را برای همکاری با او سخت می‌کرد .

نقش پررنگ کمیته فنی پرسپولیس در ناکامی ها

هر چند این روزها کمیته فنی پرسپولیس مخالف سرسخت مربی ناکام سرخپوشان است ولی بی تردید یکی از دلایل ناکامی این تیم همین کمیته فنی پرسپولیس است ، آخه کجای دنیا اول بازیکن را انتخاب می کنند و بعد سرمربی خارجی برای تیم انتخاب می کنند که هیچ شناختی از بازیکنان ندارد ؟ کمیته فنی تشکیل می شود تا روند این تیم را بررسی کرده و در صورت معایب، آنها را به کادر فنی یا مدیریتی انتقال دهد تا جهت رفعش اقدام شود.

اگر رویانیان ورزشی نبود شماها که سالها در این فوتبال و حاشیه های کثیف آن حضور دارید ، نگاهی به اعضای این کمیته می تواند پاسخی دقیق به این سوال و سوالاتی از این دست باشد. “علی پروین، ابراهیم آشتیانی، افشین پیروانی و حمید استیلی”، اسامی هستند که از انها به عنوان اعضای این کمیته یاد می شود. مروری بر این نام ها حکایت از کارنامه هایی دارد که با ناکامی و شکست همراه است. از پیروانی تا استیلی که هرگز در قامت مربیان درجه اول نبوده و نتوانسته اند خود را به عنوان کارشناس به فوتبال تحمیل کنند.

علی پروین و مواضع و فعالیت هایش در سال های اخیر حکایت از ان دارد که مدت ها قبل به پایان رسیده است. او چند فصلی می شود که هیچ موفقیتی را به نام خود به ثبت نرسانده است.

به هر حال همانگونه که در پیروزی ها و موفقیت ها همه اعضا باشگاه سهیم هستند ، در ناکامی ها هم همه آنان از مدیرعامل گرفته تا بازیکنان و کادر فنی مقصرند . بی انصافی ست اگر همه تقصیرها را گردن پیرمرد پرتغالی انداخت .