:: تجدید میثاق دانشگاهیان با استکبارستیزان

پنجاه و نهمین سالگرد واقعه ۱۶ آذر و گرامیداشت روز دانشجو، صبح امروز (پنج‌شنبه) بر سر مزار احمد قنندچی، مهدی شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا، شهدای ۱۶ آذر در امامزاده عبدالله شهرری برگزار شد.

جمعی از اساتید، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، مدیرکل حراست وزارت علوم، فرماندار و رئیس بنیاد شهید شهرستان ری و دانشجویان برای ادای احترام به مقام شامخ شهدای واقعه ۱۶ آذر سال ۳۲ بر سر مزار این شهیدان حضور یافتند.

*باید پاسدار خون شهدای دانشجو باشیم

محمود ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویان در این مراسم با بیان اینکه باید پاسدار خون شهدای دانشجوی باشیم، گفت: اگر از سال ۱۳۳۲ تا به امروز را مرور کنیم توماری از شهدای دانشجو و طلاب در انقلاب ذخیره کرده‌ایم.

وی افزود: همین عزیزان بودند که در مبارزه با استکبار مبارزین را همراهی کردند و همیشه در صف مقدم بودند.

ملاباشی با بیان اینکه امروز ما شهدای دانشجو و دانشگاهیان را داریم، گفت: در حال حاضر بزرگترین وظیفه دانشگاه تحقیق و تولید علم و فناوری است.

به گفته وی این امر به همت لشکر عظیم ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانشجویان به دست می‌آید.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه، گفت: امیدوارم بتوانیم از نتیجه عمل عزیزانی همچون شهید علی‌محمدی، رضایی نژاد، چمران، احمدی‌ روشن و شهریاری که راه را باز کرده‌اند و امروز ما نتیجه آن را می‌بینیم پاسداری کنیم.

وی تأکید کرد: استکبار امروز با تمام لشکریانش در برابر ایران اسلامی سر تعظیم فرود می‌آورد.

*خواجه‌سروی: هزینه‌های زیادی برای کسب استقلال پرداختیم

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی،‌اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با بیان اینکه به نیابت از خانواده بزرگ دانشگاهیان یاد و خاطره و رشادت‌های ۳ شهید روز ۱۶ آذر سال ۳۲ را گرامی می‌داریم، افزود: یاد و خاطره شهیدان ۱۶ آذر که به دست عوامل رژیم پهلوی در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند همواره در ذهن همه دانشگاهیان بویژه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجویی که امروز در جمهوری اسلامی تحصیل می‌کنند، باقی خواهد ماند.

خواجه سروی با تأکید بر اینکه به نیابت از همه دانشجویان با شهدای ۱۶ آذر تجدید عهد و پیمان می‌کنیم، اظهار داشت: با شهیدان عهد می‌بندیم که راه آنها را ادامه دهیم تا آنچه که مدنظر شهدا بود تحقق یابد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد:‌ شهدای کاروان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی پیشقراولانی مانند شهید چمران و شهید نجات‌الهی دارد و امروز شهیدانی همچون طهرانی مقدم، شهریاری، رضایی‌نژاد، علیمحمدی و … خون خود را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تقدیم کردند که یاد و خاطره آنها را گرامی می‌داریم.

خواجه سروی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) ۳ دولت آمریکا، انگلیس و شوروی را خبیث می‌نامیدند، تصریح کرد: حضرت امام همواره این ۳ دولت را با عنوان خبیث نام می‌بردند و می‌فرمودند که آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است.حضرت امام فرمودند که آمریکا و متحدانش خواستار نفی استقلال در ایران هستند و دانشجویان این پیام امام را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به خوبی درک کردند.

خواجه سروی ادامه داد: دانشجویان تلاش کردند که فرمان امام را برای استقلال کشور محقق و عملی کنند و این خون‌های ریخته شده به پای استقلال و عزت ایران بود.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه جنبش دانشجویی مسلمان در ایران از خط امام(ره) پیروی کردند، اظهار داشت: جنبش دانشجویی مسلمان تلاش کردند از دانشگاه به عنوان عقل کارآمد استفاده کنند.

وی افزود: جنبش دانشجویی همواره برای حاکمیت استقلال در جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فنی تلاش کرده است و امروز می‌توانید نتیجه گوشه‌ای از تلاش‌های خود را مشاهده کنید.

خواجه سروی با بیان اینکه کشور ایران هزینه‌های زیادی را برای بدست آوردن استقلال پرداخته است، افزود: دشمنان به دنبال دانشگاه وابسته بودند و دانشجویانی را می‌خواستند که پیشرفت را در تجدد غرب ببیند و به دنبال استاد وابسته به شرق و غرب بودند و می‌خواستند همه را وابسته کند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تأکید بر اینکه خواست مردم، امام (ره) انقلاب اسلامی این بود که کشور باید استقلال داشته باشد، اظهار داشت: آن چیزی که خون‌های شهیدان عزیز به ما داده، استقلال است و دانشگاه‌های ما الان دنبال آن هستند که علمی را تولید کنند که برای استقلال کشور مفید باشد.

خواجه سروی با بیان اینکه پیام انقلاب اسلامی نفی سلطه و وابستگی بود، اظهار داشت: امروز مشاهده می‌کنیم که بیداری اسلامی نیز از این پیام نشأت می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به طرح‌هایی همچون حجاب، عفاف، اعتکاف و پیشرفت‌هایی در زمینه‌های صنعت هسته‌ای، تولید علم و … گفت: همه این پیشرفت‌ها ثمره‌ای است که حضرت امام از فرهنگ استقلال می‌خواستند.

خواجه سروی خاطرنشان کرد: با شهدای ۱۶ آذر و شهدای انقلاب اسلامی بیعت می‌کنیم که این راه پرهزینه اما ثمربخش را ادامه دهیم تا این پرچم که امروز به دست نایب امام زمان امام خامنه‌ای است را به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) برسانیم.

در پایان این مراسم نیز به ذکر مصیبت حضرت امام حسین (ع) پرداخته شد.