:: ۲۹ بهمن اولین جلسه محاکمه علنی متهمان پرونده فساد مالی/جوانفکر به ۶ ماه زندان محکوم شد

به گزارش خبرنگار قضایی فارس بیست و ششمین نشست خبری غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی کشور عصر امروز با خبرنگاران برگزار شد.

دادستان کل کشور در این نشست مطالب و مسائل مورد پرسش خبرنگاران را پاسخ گفت که در زیر مشروح این سخنان را می‌خوانید.

اولین جلسه محاکمه علنی ۳۲ متهم فساد مالی اخیر ۲۹ بهمن برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای امروز در بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه برای ۳۲ نفر از متهمان فساد مالی اخیر کیفرخواست تنظیم شده است، اظهار داشت: پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد که قرار است اولین جلسه محاکمه روز شنبه ۲۹ بهمن‌ به صورت علنی برگزار ‌شود.

وی با بیان اینکه همه متهمان می‌توانند وکیل داشته باشند، گفت: تعدادی از متهمان تا الآن وکیل گرفته‌اند و برخی از افرادی هم که با قرار وثیقه آزاد بودند، می‌توانند وکیل بگیرند و با وکیل خود به دادگاه بیایند.

محسنی‌اژه‌ای درباره قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده گفت: با توجه به ابعاد گسترده پرونده، قرار شد یک قاضی باسابقه و پخته برای این پرونده در نظر گرفته شود که در نهایت بعد از جمع‌بندی‌ها قاضی سراج، مسئول رسیدگی به این پرونده شد.

دادستان کل کشور گفت: این کیفرخواست برای این تعداد از متهمان است. پرونده بخش‌های دیگر اتهامات آنها همچنان مفتوح است و برای آنها کیفرخواست تکمیلی صادر خواهد شد. همچنین برای برخی متهمان هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا همه ۳۲ متهم در جلسه دادگاه حاضر خواهند شد و در همان جلسه اول به اتهامات رسیدگی می‌شود، گفت: این موارد قابل پیش‌بینی نیست؛ چراکه ممکن است به دلایل مختلف از جمله نحوه دفاع متهم، درخواست وکلای مدافع و مسائل دیگر از جمله نظر قاضی، جلسات متعددی برگزار شود.

برخورد قاطع دستگاه‌های امنیتی و قضایی با کسانی که امنیت راخدشه‌دار کنند

محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: باید به سهم خود از مردم خوب و باشعور و موقعیت‌شناس که با حضوری شاداب و با انگیزه در ۲۲ بهمن امسال بار دیگر وفاداری خود به نظام را نشان دادند و حمایت خود از ارزش‌های اسلامی رابه اثبات رساندند و همچنین پیام خوبی به دشمن دادند تشکر کنیم.

وی ادامه داد: باید خدا را شکر کنیم  چنین مردمی داریم که در چنین شرایطی که بوق‌های تبلیغاتی دشمنان شبانه‌روز علیه مردم و نظام تبلیغات می‌کنند در یک روز زمستانی حضور معناداری در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه مدت کمی تا روز برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است گفت: امیدواریم مردم باز هم با همین انگیزه و شادابی به میدان بیایند و همه تبلیغات دشمن را خنثی کنند.

دادستان کل کشور ادامه داد: به همه کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند توصیه می‌کنم که خودشان مراقب باشند کار دشمن‌شاد کن انجام ندهند. تا فضای جامعه و انتخابات فضایی توام با آرامش و شادابی باشد که مردم به راحتی پای صندوق رای حاضر شوند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر کسانی باشند که با بداخلاقی و ایجاد فضای مسموم و شایعه‌سازی فضای ناشایستی که در خور نظام اسلامی نیست را فراهم کنند قطعا دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه بدون اغماض با آنها برخورد خواهد کرد.

محسنی‌اژه‌ای خاطر نشان کرد: کسانی هم که بخواهند امنیت را خدشه‌دار کنند قطعا با برخورد قاطع نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: ستاد‌های ویژه پیشگیری از جرایم انتخاباتی کارهای خود را بسیار خوب و مفید انجام داده و ستاد مرکزی بعد از برگزاری جلسات با دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان راهنمایی‌های خود را به ستاد‌های استانی کرده است.

محسنی‌اژه‌ای خاطر نشان کرد: به طور طبیعی شکایات در این مقاطع زمانی توسط افراد مختلف علیه یکدیگر مطرح می‌شود. اما این موضوع امسال بسیار کم است و امیدواریم در آینده همین مقدار کم هم وجود نداشته باشد.

حنای فتنه‌گران دیگر برای مردم رنگی ندارد

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه عده‌ای از شکست‌خوردگان جریان فتنه سال ۸۸ روزهای اخیر به وسیله سایت‌های خود قصد تشویش اذهان عمومی را داشته و از مردم دعوت کردند تا طی روزهای انتهایی بهمن به خیابان‌ها بیایند که این موضوع قطعاً به صلاح کشور نخواهد بود آیا دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌العموم در این باره برخوردی انجام داده یا خواهد داد؟ گفت: پر واضح است که هر فردی بخواهد اقدامی علیه امنیت کشور انجام دهد قانون جلوی او را می‌گیرد.

وی ادامه داد: این حرف‌ها برای مردم دیگر رنگی ندارد و مردم کشورمان فریب این گونه حرف‌ها را نخواهند خورد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: اگر عده‌ای بخواهند از طریق فضای مجازی یا واقعی اقدامی علیه منافع مردم انجام دهند بدیهی است که با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: نیروهای امنیتی و دادستان‌های ذیربط علی‌الخصوص دادستان تهران در این رابطه حواسشان جمع است و مطمئناً پیش‌بینی چنین فضاهایی را خواهند کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون به دادستانی کل کشور در رابطه با این تخلفات گزارشهایی واصل شده یا خیر‌؟ گفت: اشاره کردم که دادستان هر شهر مسئول بررسی این موارد است و هر کجا هم که لازم باشد دادستانی کل کشور از دادستان حمایت کند به کمک او خواهد رفت.

عده‌ای از ملتهب‌کنندگان بازار سکه و ارز دستگیر شده‌اند

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده چندین نفر درباره ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها بهایی بوده‌اند، آیا این نکته را تأیید می‌کنید و در صورت تأیید پرونده این افراد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در کشور ما هیچ فردی به دلیل داشتن یک تفکر و یا یک دین بازداشت نخواهد شد. اگر این افراد هم دستگیر شده‌اند به طور قطع به دلیل بهایی بودن آنها نبوده است.

محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: در کشور ما کسانی دستگیر می‌شوند که جرمی مرتکب شده باشند و در مظان اتهام باشند سپس به اتهام آنها رسیدگی می‌شود خواه اینکه پیرو چه مذهب، چه دین و چه تفکری باشند.

وی گفت: درباره دستگیری افرادی که در التهاب بازار سکه و ارز نقش داشتند موضوع دستگیری صحت دارد اما از آنجا که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز قرار مجرمیت یا کیفرخواستی صادر نشده نمی‌توان درباره آن اظهارنظری کرد.

وی تصریح کرد: باید تحقیقات انجام شود و به مرحله قابل قبولی برسد سپس مشخص شود که این افراد هرکدام چه نقشی داشته‌‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس آیا بهتر نبود محاکمه متهمان پرونده فساد مالی اخیر در زمان دیگری برگزار می‌شد؟ گفت: به این موضوع توجه داشته باشید که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متوسط سالانه یک انتخابات در آن برگزار می‌‌شود.

وی گفت: نباید هر موضوعی را با انتخابات گره بزنیم مخصوصا این پرونده که برای مردم هم رسیدگی آن از اولویت برخوردار است.

دادستان کل کشور با تأکید این موضوع که ما هم دوست داشتیم رسیدگی به این پرونده سریع‌تر انجام می‌شد، گفت: به نظر من رسیدگی به این پرونده نه تنها مشکلی درباره حضور مردم در انتخابات ایجاد نمی‌کند بلکه نشان از آن دارد که ما با فساد مبارزه خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مفسدان بی‌محاکمه بمانند.

غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی اخیرا یک جنگ رسانه‌ای به راه انداخته و ادعا کرده که عده‌ای از کارکنان و اعضای خانواده آنها که در ایران حضور داشته‌اند توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده‌اند، گفت: هر کسی که بخواهد علیه امنیت ایران کاری انجام دهد بدیهی است که بر اساس قانون با او برخورد خواهد شد.

وی افزود: عده‌ای که با شبکه بی بی سی مرتبط بودند یکسری اقدامات خلاف قانونی داشتند و به همین دلیل با آنها برخورد شد و رسیدگی به پرونده آنها در دست اقدام است.

دادستان کل کشور گفت: درباره تعداد افراد دستگیر شده نمی‌توانم مطلبی بگویم زیرا تعداد متهمان ممکن است کم یا زیاد شود و طبق قانون محذور دارد.

سخنگوی دستگاه قضای کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه یکی از مسئولان کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تحقیق و تفحص از شرکت شستا عنوان کرده که حداقل هزار میلیارد در  این شرکت و شرکت‌های تابعه فساد مالی رخ داده است که اگر دستگاه قضایی ورود پیدا کند این عدد به  ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت: تحقیق و تفحص از یک مجموعه توسط مجلس امری طبیعی است و بر اساس آیین‌نامه‌های مجلس روند آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چنانچه در تحقیق و تفحص مشخص شود تخلفی صورت گرفته این موضوع به رئیس مجلس ارائه می‌شود و سپس از سوی مجلس به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود، ما هم تحقیق می‌کنیم و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: درباره این موضوعی که شما عنوان کردید هنوز همه مراحل اجرا نشده است و اظهارنظر درباره آن زود است.

وی خاطر نشان کرد: در زمان قانونی درباره این پرونده اظهارنظر خواهد شد و این را هم من بارها گفته‌ام که ما در دستگاه قضایی در برخی از موارد درباره اعلام نظر و ارائه اطلاعات محذور قانونی داریم.

غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده که یک قاضی عالیرتبه محکومیت معاون اول رئیس جمهور را تأیید کرده است ولی پرونده این فرد به جایی رسیده است که وی در دادسرا و دادگاه حاضر نشده است و وی عنوان کرده که نسبت به این مسئله شکایت خواهد کرد که چرا برای این فرد قرار منع تعقیب صادر شده است، گفت: بارها گفته‌ام که از شما تقاضا می‌کنم اسم افراد را در این مجموعه و در هنگام پرسیدن سؤال نبرید به این دلیل که چیزی که شما به افراد منتسب می‌کنید را من به طور کامل نمی‌دانم و این امر باعث می‌شود اظهار نظری کنیم که درست نباشد.

وی گفت: به همین دلیل از پاسخگویی به این سؤال شما امتناع می‌کنم.

۶ ماه حبس قطعی برای علی‌اکبر جوانفکر

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره اینکه سرانجام پرونده مدیر مسئول روزنامه ایران در دستگاه قضا چه شده است، گفت: جوانفکر تنها یک پرونده نداشت و پرونده‌های توأمانی داشت.

وی ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها این فرد به حبس محکوم شده بود که سرانجام در جریان تجدید‌نظر حبس به مدت  ۶ ماه برای این فرد تأیید شد.

وی گفت: رسیدگی به سایر پرونده‌های این فرد ادامه دارد.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گزارش عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه از سوی مجلس به دستگاه قضایی رسیده است یا خیر و اگر رسیده درباره تخلفات دولت آیا رسیدگی آغاز شده است، گفت: هنوز این گزارش به دستگاه قضایی واصل نشده است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: چندین گزارش از مجلس به دستگاه قضایی رسیده است اما روند رسیدگی به آنها در دستگاه قضایی همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که در موضوع پرونده باغ قلهک نیز آیا شکایتی به دستگاه قضایی رسیده یا خیر ، گفت: در موضوع باغ قلهک هم یک گزارش به دستگاه قضایی رسیده و این در حالی است که در باب مترو هم شاهد ارائه یک گزارش به دستگاه قضایی بوده‌ایم.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه عنوان شده برخی از نمایندگان مجلس به دلیل دست داشتن در پرونده فساد مالی اخیر از سوی مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شده‌اند، گفت: تشخیص احراز صلاحیت یا عدم آن به عهده هیئت‌های اجرایی است.

وی گفت: اگر کسی متهم باشد الزاما این اتهام موجب رد صلاحیت وی نخواهد شد. حتی محکومیت افراد هم در برخی از موارد موجب رد صلاحیت نیست.

دادستان کل کشور گفت: برخی ممکن است رد صلاحیت شوند اما این به معنای آن نخواهد بود که آن افراد محکومیت داشته‌اند یا در پرونده‌ای دست داشته‌اند بلکه می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که باید از خود هیئت‌های اجرایی در این باره  بپرسید.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا امکان دارد در پرونده فساد مالی اخیر تعداد دیگری از افراد به عنوان متهم دستگیر شوند، گفت: به طور قطع اگر مورد خاصی پیش بیاید افراد دیگری هم دستگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: پرونده بسته نشده و رسیدگی به همه ابعاد آن ادامه دارد و طبیعی است که دستگیری دیگری هم داشته باشیم.

دادستان کل کشور درباره ارسال شدن یا نشدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به دستگاه قضایی  کشور گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم پس از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس قرار بود این گزارش به دستگاه قضایی ارجاع شود اما حداقل تا هفته گذشته این اتفاق نیفتاده و من اطلاعی از آن ندارم.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره سرنوشت خاوری و اخبار جدید درباره وی نیز گفت: اگر منظورتان این است که خاوری به کشور بازگردانده شده یا خیر باید بگویم هنوز این اتفاق نیفتاده است اما ما از اینترپل و سایر دستگاه‌های بین‌المللی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه  ۲۸ نفر از اعضای هیئت مدیره کانون وکلا رد صلاحیت شده‌اند، گفت: رد صلاحیت‌ها و دلایل آنها صرفا به خود افراد اعلام می‌شود.

وی گفت: من حق بیان علت رد صلاحیت این افراد را ندارم و این افراد می‌توانند خودشان مراجعه کرده و دلیل رد صلاحیتشان را جویا شوند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ابلاغ اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی گفت: قانون مجازات اسلامی اصل هشتاد و پنجمی بوده است یعنی به صورت موقت و برای ۳ سال اجرا خواهد شد.

وی گفت: اگر چیزی به شکل قانون درآید همه ما ملتزم هستیم تا آن را رعایت کنیم درباره این قانون هم دستگاه قضایی خود را موظف به رعایت اصول آن می‌داند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره این مطلب که پس از اجرای قانون لغو مجوز پرواز هواپیماهای توپولف عده‌ای از سرمایه‌گذاران در این بخش که از وام بانکی استفاده کرده بودند به عنوان بدهکاران بانکی شناخته شدند که این موضوع باعث شده حمایت از سرمایه‌گذاران با خدشه مواجه شود آیا شما در دادستانی کل کشور برای سامان دادن به این موضوع کاری انجام می‌دهید یا خیر ؟ گفت: ما به طور کلی در دو مقوله از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بخش اول اگر نیاز باشد توصیه‌ای انجام دهیم، توصیه می‌کنیم و در بخش دوم در آن جاهایی که به عنوان نماینده یا شخص خودمان حضور داریم تلاش می‌کنیم تا از سرمایه‌گذارانی که سالم عمل می‌کنند و روابط سالم اقتصادی دارند حمایت شود.

وی افزود: در بخش سیاست‌گذاری هم همیشه دنبال آن بوده‌ایم که قوانینی به تصویب برسد که از سرمایه‌گذاران فعال و سالم کمال حمایت شود.

شکایت ایران از رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بر اساس اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر شناسایی افرادی برای بر هم زدن نظم انتخابات، قوه قضاییه اقدامی کرده است یا خیر، اظهار داشت: چنانچه کسانی چه در زمان انتخابات و چه در هر زمان دیگری مخل امنیت مردم و کشور شوند برخورد با آنها امری بدیهی است که امسال به همین‌منظور و به‌طور مشخص، ستادهای ویژه‌ای در مراکز استان‌ها ایجاد شد تا به تخلفات احتمالی رسیدگی شود.

قوه قضاییه در برخورد با جرایم خشن مفید اقدام کرده است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا قوه قضاییه در برخورد با زورگیران مخصوصاً در ایام نوروز که حجم خرید شهروندان بیشتر می‌شود، قاطعانه عمل نمی‌کند، گفت: در حال حاضر شور مردم برای خرید در بازار به قدری زیاد است که دشمنان از همین موضوع هم سوء‌استفاده می‌کنند و این حضور گسترده را به دروغ راهپیمایی مطرح می‌کنند.

وی افزود: نیروی انتظامی هشدارهای لازم را در این خصوص داده است ولی اینکه کسی با حمله به خانواده‌ای که به خرید رفته‌اند، پول آنها را برباید اقدامی بسیار پست است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ظرف دو سال اخیر برخورد با افراد شرور قاطعانه بوده است و برخی از اجرای احکام در ملأعام بوده و حتی عده‌ای از مجرمان در ملأ عام اعدام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا برخی مجرمان بعد از دو سال از زندان آزاد می‌شوند، گفت: این گونه نیست که هر کس هر جرمی که مرتکب شد تا ابد در زندان بماند؛ اما در مورد جرایم خشن قوه قضاییه اقدامات خوب و مفیدی انجام داده است البته لازم است شما خبرنگاران اگر موارد خاصی را مشاهده می‌کنید اطلاع دهید تا از دادستان بخواهیم موضوع را با جدیت بیشتر پی‌گیری کند.

هم بانک ملی و هم بانک صادرات در بروز فساد مالی متخلف بودند

محسنی اژه‌ای گفت: درباره فساد مالی اخیر در هر دو بانک صادرات و ملی تخلف صورت گرفته و افرادی از هر دو بانک تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که عده‌ای در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و عده‌ای هم با قرار وثیقه آزاد هستند.

وی افزود: اینکه روابط حقوقی بین دو بانک چگونه است و آنها علیه همدیگر دادخواست داده‌اند، خارج از این موضوع است؛ اما باید بگویم که هر دو بانک تخلف کرده‌اند و از هر دو بانک هم به همین دلیل افرادی بازداشت شده‌اند.

محسنی اژه‌ای درباره دستگیری شهردار اسلامشهر در زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه گفت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده، اما اینکه وی دستگیر شده یا خیر اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مببی بر اینکه آیا بعد از اعترافات قاتل شهید علیمحمدی و پخش خبری در یکی از شبکه‌های آمریکا مبنی بر دخالت سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در ترور دانشمندان هسته‌ای ما و شکایت خانواده شهید احمدی‌روشن به دادگاه لاهه، قوه قضاییه در این زمینه اقدامی علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است یا خیر، گفت: اقدام تروریست‌ها که با حمایت آمریکا و اسرائیل صورت گرفته، مدتهاست انجام می‌شود که برای پیگیری این موضوع، کمیته‌ای بین وزارت خارجه و دادستانی کل کشور تشکیل شده است و درباره این موضوع هم مدتی قبل مرجع قضایی وارد عمل شده است. در ضمن در این زمینه شکایتی تنظیم کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا اعضای هیئت‌مدیره بانک ملی را دستگیر نکرده‌اید، گفت: من اصلاً قبلا اسمی از دستگیری هیئت‌مدیره بانکی نبرده‌ام اما از هیئت‌مدیره بانکی که نام بردید بیش از یک نفر تحت تعقیب قرار گرفته است.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اتهامات مختلف فائزه هاشمی فقط یک حکم برای وی صادر شده است، گفت: در کیفرخواست این پرونده، فقط دو مورد اتهامی وجود داشت که بعد از قطعیت حکم درباره آن صحبت خواهم کرد.

دادستان کل کشور درباره اینکه ریشه بروز فساد مالی اخیر ضعف سیستم نظارتی بوده یا قدرت نفوذ عده‌ای خارج از سیستم بانکی گفت: ممکن است هم ضعف نظارتی باشد و هم نفوذ افراد خارج از سیستم که در این پرونده نه تنها این دو عامل دخیل بودند بلکه عوامل دیگری هم نقش داشتند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل دادگاه ویژه کودکان بعد از تصویب قانون جدید مجازات اسلامی گفت: قبلاً هم گفته‌ام که برخی افراد که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند یا از سوی کسانی مورد ظلم قرار بگیرند در اینجا قانون باید حمایت بیشتری را از مظلوم داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کودک از ناحیه نزدیکان خودش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد که اعتقاد من این است حمایت کافی نسبت به کودکان و کسانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند باید از سوی قانون وجود داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قانون مجازات اسلامی بعد از ابلاغ از سوی قوه قضاییه لازم‌الاجرا خواهد بود و قوه قضاییه موظف به فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای اجرایی کردن این قانون است. هر چه که قانون گفته باشد ما هم موظف هستیم آن را انجام دهیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پرونده کوی سبحان و همچنین دادستان سابق تهران به سرانجام نمی‌رسد، گفت: رسیدگی به پرونده کوی سبحان، خیلی وقت است که به اتمام رسیده و حکم آن صادر شده است.

وی ادامه داد: درباره پرونده دادستان سابق تهران هم قراری صادر شد که قرار به دادگاه رفت و قاضی قرار را لغو کرد که پرونده دوباره برگشت و طولانی شدن رسیدگی به پرونده به این دلیل بوده است.