:: سوق‌دادن افراد به سمت تنهایی و رؤیابافی؛ شیوه هالیوود در ترویج سبک زندگی غربی

جهانگیر الماسی

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما درباره رواج سبک زندگی غربی به زبان سینما در جهان، اظهار کرد: در ابتدای این بحث باید به این نکته اشاره کنم که خیلی خوشحالم که شخصیتی چون مقام معظم رهبری هستند که با کلمات گهربار خودشان برخی مسائل را مخلصانه با زبان عامیانه به ما گوشزد می‌کنند، اما به عقیده من کلام حضرت آقا ناظر است بر یک حادثه عجیب تاریخی؛ حادثه‌ای که نمود آن را در تاریخ اندلس می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: در تاریخ اندلس می‌بینیم که سپاه اسلام اسپانیا را گرفته و تا مرز فرانسه پیش رفته است، شکست می‌خورد، باید دید چه اتفاقی در آنجا روی می‌دهد که سبب شکست آنها می‌شود؟ آن اتفاق چیزی نبود جز «سبک زندگی». در کلامی دیگر مسیحیت آن زمان فرانسه به شدت به هراس افتاده بود چون می‌دید که مردم دسته دسته به سمت دین جدید که سخن از برابری و عدالت می‌زد گرایش پیدا می‌کنند، پس از مسلمانان با آغوشی باز پذیرایی کرد، ولی در ادامه به واسطه سبک زندگی غربی هدف و آرمان‌هایشان را که برای آن جهاد کرده بودند را از آنها گرفت.

این بازیگر ادامه داد: با توجه به این مقدمه، هالیوود هم به واسطه رویکردی علمی تخیلی سبک زندگی مدرنیزم خودش را تبلیغ می‌کند. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنم؛ ما از دهه ۴۰ خودروی با نام پیکان داشتیم که هم مردم با آن آشنا بودند، ولی پس از چند دهه به بهانه اینکه اشکال دارد نیامدیم عیب‌هایش را بر طرف کنیم، بلکه کلا آن را کنار گذاشتیم. نتیجه هم این شد که از دهه ۷۰ ما شاهد خودروهای مختلف خارجی بودیم.

وی با بیان اینکه هالیوود در ابتدایی‌ترین قدم در اشاعه سبک زندگی مورد نظرش آدم‌ها را تنها می‌کند، گفت: معتقدم ۸۰ درصد فیلم‌هایی که در هالیوود تولید می‌شود برای خودشان نیست، بلکه برای دیگر کشورهای جهان است. آثاری که در آنها با زبان‌های مختلف در پی اشاعه سبک زندگی خود در دیگر نقاط جهان هستند. نتیجه این خواسته را نیز تا حدودی در مدل‌های لباس و مویی که در برخی خیابان‌های تهران رواج دارد می‌توان مشاهده کرد.

بازیگر فیلم «شبح کژدم» ادامه داد: پس از تنها کردن آدم‌ها، هالیوود سعی می‌کند که به مخاطبانش مدل‌های بدلی و رویاهای کنترل شده بدهد، البته رویا وجود دارد، اما رویا‌بافی بحث دیگر است که به شکل کنترل شده‌اش در هالیوود موجود است. نمونه بارز آن فیلم «هابیت‌ها» است که به زودی در آمریکا و جهان اکران می‌شود.

وی در تکمیل توضیح فوق بیان کرد: زمانی که از «هابیت‌ها» مثال می‌زنم تنها نمونه‌ای را بیان می‌کنم، چراکه کارگردان این فیلم پیتر جکسون در سه‌گانه قبلیش «ارباب حلقه» با زیر رو کردن منابع شیعی، رویا‌بافی به شکل هالیوودی را تبلیغ می‌کرد. تمام این رویکردها هم حاصل همان تجربه اندلس است که به واسطه‌اش به پیروزی رسیدند.

الماسی متذکر شد: البته منظور ما از هجوم فرهنگی هالیوود به ذات سینما بر نمی‌گردد، همانگونه که در ابتدای شکل‌گیری آمریکا آن سرزمین یک مدینه فاضله بود که ناراضیان غرب به آنجا مهاجرت کرده بودند، اما در ادامه این جهانخوران و سرمایه‌داران بودند که آن را به بی‌راهه بردند. اقدامی که هم اکنون نیز به شکلی دیگر در سینمای امریکا روی داده است.

‌وی در پاسخ به این سوال که علت این رویکرد غرب به ویزه هالیوود، چیست؟ توضیح داد: مردم غرب چون با قانون بسته زندگی می‌کنند، پوک مانده‌اند و غرب نیز این نکته را دریافته که با این رویکرد تمدنش رو به افول است. مطلبی که گفته‌ای من نیست، بلکه بزرگان خودشان همچون؛ «رنه گنون» به این نکته معترف هستند، پس سعی می‌کنند با از بین بردن دیگر تمدن‌ها و سبک زندگی دیگر مردم جهان، ماندگاری خودشان را بیشتر تضمین کنند.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تصریح کرد: هالیوود در ادامه برای اینکه سبک زندگی خود را در جهان اشاعه دهد، سعی کرد ارزش‌های دینی و ملی آنها را زیر سوال برد. این کار را هم خودش انجام نداد، بلکه همانند داستان اسب تروا از نیروهای داخل آن کشور برای رسیدن به خواسته‌اش استفاده کرد. در راستای همین هدف است که می‌بینیم ایام محرم و تاسوعا و عاشورا همه به یاد امام حسین (ع) هستند، اما آیا در بقیه سال هم ما در روش زندگی کردنمان امام حسین (ع) را الگو قرار می‌دهیم؟

الماسی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه با توجه هجمه هالیوود، چگونه سینما و تلویزیون ما می‌تواند مروج سبک زندگی اسلامی – ایرانی باشد؟ گفت: برای رسیدن به این خواسته اولین قدم ساده زیستی است. ساده زیستی که هم به این دنیا دلبسته نمی‌شود، هم اینکه سعی می‌کنند دنیا را آنگونه که ایمانی و الهی است بسازد. در کلامی دیگر ما موظف هستیم از این دنیا مدینه‌ای را بسازیم که فاضله است. در این میان الگوهایی چون ائمه (ع) وجود داریم که پله‌ای ترقی را پیموده‌اند و به مقام نبوت و ولایت دست یافته‌اند. آدم‌هایی که جسم داشتند و در شرایط فرهنگی یکسان با همدوران خود زندگی کردند، ولی توانستند به چنان مرتبه‌ای دست پیدا کنند.