:: انتخاب مشایی دخالت در وزارت خارجه است

سردار یدالله جوانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با سنا و کنگره اختلاف اساسی بر سر نحوه برخورد با ایران ندارند، اظهار داشت: سیاست آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر از سیاست چماق و هویج یا مذاکره و فشار پیروی می‌کرده است.

وی با بیان اینکه این رفتار دولتمردان آمریکایی‌ها در گذشته هم وجود داشته است، ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با تشدید فشار ها ما را به پای میز مذاکره بکشانند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: آنها از یک سیاست کلی پیروی می‌کنند و آن هم فشار برای مذاکره است.

* قطع رابطه با آمریکا همیشگی نیست

سردار جوانی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در زمان قطع رابطه با آمریکا عنوان کرد: در واقع حضرت امام باب رابطه با آمریکا را برای همیشه نبستند چرا که مردم ایران دشمن مردم آمریکا نیستند؛ انقلاب اسلامی دشمن ملت آمریکا نیست.

وی با بیان اینکه مشکل ما خلق و خوی استکباری آمریکاست، تأکید کرد: اگر روزی آمریکا از این خلق و خوی استکباری و تلاش برای سلطه بر جهان  دست بردارد و مانند دیگر کشورها در صدد تعامل و ارتباط باشد، آن موقع با آمریکا ارتباط خواهیم داشت.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در خصوص امکان مذاکره برد-برد با آمریکا گفت: آمریکا امروزه به کشورهای دنیا فشار می آورد و بر علیه آنها تحریم وضع می‌کند.

وی ادامه داد: ملت ایران با هوشمندی متوجه این معنا خواهد بود که مذاکره در شرایط کنونی مذاکره برد ـ برد نخواهد بود و تنها به نفع آمریکایی‌ها و به ضرر ما خواهد بود.

معاون اسبق سیاسی سپاه با تأکید بر اینکه آمریکا با فشار بر ما می خواهند میز مذاکره را شکل دهد، اظهار داشت: کسانی که با فشار دیگری را به پای میز مذاکره بکشند، می‌خواهند با فشار خواست و اراده خود را نیز به طرف مقابل تحمیل کنند.

*‌ مذاکرات برد-برد با آمریکا در آینده امکان پذیر است

وی با بیان اینکه تحمیل خواست آنها با استقلال ما ناسازگار است، تصریح کرد: با توجه به تحولات منطقه روند قدرت یابی ایران افزایش پیدا کرده است و جایگاه جمهوری اسلامی در حال ارتقاست.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها دچار افت قدرت شده‌ و در منطقه شکست‌های جدی متحمل شده‌اند.

سردار جوانی با اشاره به جنبش وال استریت افزود: افت قدرت آمریکا می‌تواند وضعیتی را به وجود آورد که برای تأمین حداقل منافع خود، خوی استکباری را کنار بگذارند و در چارچوب مرزهای خود فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها در چنین موقعیتی قرار بگیرند دست از شیطنت و خباثت علیه ایران بر خواهند داشت چرا که جمهوری اسلامی به قدرتی دست خواهد یافت که نتیجه هر گونه شیطنتی علیه ایران، به ضررشان خواهد بود.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان این سخن رهبر انقلاب که می فرمایند «اگر ایران بر روی قله‌ها قرار بگیرد، دشمن از توطئه دست بر خواهد داشت»، عنوان کرد: زمانی که جمهوری اسلامی به چنین قدرتی دست یابد، نتیجه هر گونه شیطنتی علیه ایران به ضرر آمریکا خواهد بود.

* بحران آفرینی در سوریه در جهت اختلاف در مقاومت

سردار جوانی درباره علت حمایت حماس از مخالفان سوریه گفت: از ابتدا پیدایش رژیم جعلی صهیونیستی، یکی از سیاست‌های اصلی حامیان غربی این رژیم، ایجاد تفرقه در میان کشورهای منطقه بوده است.

وی با اشاره به این نکته که در نتیجه این سیاست دو جبهه مقاومت و سازش در موضوع فلسطین ایجاد شده است، عنوان کرد: یکی از اهداف بحران آفرینی در قضایای سوریه تشدید همین اختلافات در میان جهان عرب و مسلمانان است.

* مسئولان حماس تحلیل درستی از فضای سوریه نداشتند

این کارشناس سیاسی در ادامه تشریح کرد: در حالی که مقاومت یک روند روبه رشدی را در پیش گرفته بود، بحران آفرینی در سوریه شکل می‌گیرد تا مقاومت از درون دچار مشکل شود.

وی اضافه کرد: آنها با استفاده از شرایطی که در منطقه به وجود آمده بود، این گونه القا کردند بهار عربی به سوریه سرایت کرده است.

سردار جوانی با بیان اینکه ماهیت تحولات سوریه با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است، تأکید کرد: این بحران از بیرون به سوریه تحمیل شده است و کشورهایی به مخالفان پول و سلاح دادند.

* آمریکا از مرسی خواست مقاومت را مجبور به پذیرش آتش‌بس کند

وی با تأکید بر اینکه یک اتاق فکر در خارج سوریه به دنبال بحران آفرینی در سوریه است، اظهار داشت: بعضی از گروه‌های فلسطینی نتوانستند تحلیل درستی از اوضاع داشته باشند و در دام تعصبات اخوانی گرفتار شدند.

سردار جوانی با تشریح نقش مصر در منطقه عنوان کرد: آمریکا و اروپا در جنگ غزه به مصر متوسل شدند تا مرسی مقاومت را کنترل و مجبور به پذیرش آتش‌بس کند.

* اصلاح قانون انتخابات طرح مناسب در زمان نامناسب

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در پاسخ به سؤالی درباره قانون اصلاح انتخابات عنوان کرد: این طرح بسیار خوبی است اما در زمان حاضر تنها برداشت‌های سیاسی از آن می‌شود.

* انتخاب مشایی دخالت در وزارت خارجه است

سردار جوانی در مورد تغییرات اخیر در دولت گفت: تشکیل دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها از مصوبات اجلاس تهران و از کارهای خوب دولت است.

وی با بیان اینکه انتخاب مشایی به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها دخالت در امور وزارت خارجه است، عنوان کرد: با انتخاب مشایی ضمن ارتقا جایگاه شغلی وی امکان کاندیداتوری وی بدون استعفا نیز مهیا شده است.