:: شهرداری حریم خانه پنجمین شهردار تهران را شکست

«کریم‌آقا بوذرجمهری» پنجمین شهردار تهران است که با ۱۰ سال و یک ماه خدمت در شهرداری، در رتبه اول طول عمر مدیریتی در بین ۵۸ شهردار تهران قرار دارد.

بوذرجمهری در اواسط سال ۱۳۰۲ زمانی که رضاخان مقبور به سمت نخست وزیری رسید، به عنوان شهردار تهران منصوب شد و در کارنامه خود اقداماتی در نوین شدن، نوسازی و آسفالت کشی­های شهر تهران داشته و شکل گیری خیابان­های علاءالدوله(فردوسی)، برق (امیرکبیر)، باب همایون، بوذرجمهری(۱۵خرداد) و مراکزی چون آتش نشانی، دارالمجانین و …، در دوره مدیریتی وی رخ داده است و از سویی دروازه­های تهران به عنوان هویت فرهنگی و معماری شهر نیز توسط وی تخریب و خندق­ها پر شد تا شهر توسعه پیدا کند.

خانه پنجمین شهردار تهران از پس گرد و غبار تاریخ تا به امروز حفظ شده است و در خیابان ولیعصر، کوچه لقمان ادهم، کوچه بوذرجمهری قرار دارد تا خاطرات توسعه شهر را برای همگان بازگو کند.

طبق اعلام کمیته خانه‌های تاریخی تهران، این خانه در مساحت بالغ بر ۱۹۰۰ قرار دارد که امروز به ۲ خانه به دوره­های اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک شده است و بخش­های شمالی عمارت بوذرجمهری تخریب شده است. این خانه دارای ۲ بادگیر از ۵ بادگیر تک و منحصر به فرد تهرانی است و متاسفانه بخشی از بنا کارگاه ریسندگی و بخش دیگر در طی این سال ها متروکه شده است.

اخیراً در کنار خانه‌ای که اقدامات مهم توسعه و مدرنیته شدن تهران در آن تصمیم گیری و پی ریزی شده است، شهرداری منطقه ۱۱ تهران بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه ساخت یک مجتمع تجاری و اداری ۱۳ طبقه در کنار این بنا و در نبش خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه را صادر کرده است تا بار دیگر شاهد غلبه دیدگاه عمرانی مدیران شهری بر هویت شهر باشیم.

بر اساس پیگیری­های کمیته خانه‌های تاریخی تهران، شهرداری منطقه ۱۱ دلیل عدم استعلام خود را نبودن هرگونه بنا و یا حریم اثر تاریخی عنوان کرده است که این خود جای سوال دارد که آیا مگر خیابان ولیعصر سال گذشته در چهارمین همایش ثبت آثار کشور به همت شهرداری تهران و شورای شهر ثبت نشد؟

آیا با وجود اینکه خانه بوذرجمهری ثبت نیست ولی مگر نه اینکه  بر اساس تبصره بند ۶ دویست و یکمین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران(دوره سوم) در رابطه با «تعیین سیاست­های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی»، تمام بناهای ارزشمند ثبت شده و یا نشده فاقد حریم شهر تهران به عمق یک پلاک به عنوان حریم موقت بنا محسوب می­شود و نباید ارتفاع بنا در حال احداث از اثر موجود تجاوز کند؟

کمیته خانه‌های تاریخی تهران دلیل ارائه شده از سوی شهرداری منطقه ۱۱ درباره عدم استعلام از اداره‌کل میراث فرهنگی تهران را غیرقابل قبول اعلام کرده است.