:: زارعی: مجلس با ان.جی.اوها و توده‌های مردم دنیا ارتباط برقرار کند
ع

یک کارشناس مسائل سیاسی بر طراحی یک برنامه منسجم درباره ماهیت انقلاب‌های منطقه و کمک به آنها تأکید کرد و گفت: مجلس با NGOها و توده‌های مردم دنیا ارتباط برقرار کند.

میزگرد “تأثیر انتخابات مجلس در بیداری اسلامی” با حضور سعدالله زارعی، فؤاد ایزدی، حمیدرضا ترقی و مرتضی طلایی‌نیک کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌المللی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد با بیان اینکه آنچه در روز دوازده اسفندماه در ایران انجام شد، جلوه‌ای از تلفیق نقش دین و مردم بود، اظهار داشت: این موضوع برای چندمین بار تجربه شد اما به دلیل تحولات منطقه‌ این انتخابات از برجستگی بیشتری برخوردار شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه تلفیق نقش دین و مردم در دنیا کاملا جدید است، یادآور شد: قبل از سال ۵۷ حتی یک نمونه حکومت تلفیق یافته دین و مردم وجود ندارد.

وی بر همین اساس به حکومت‌های قبل از سال ۵۷ که تنها ماهیت دینی یا مردمی داشتند، اشاره و اضافه کرد: همچنین حکومت‌هایی به شکل کودتا یا یک طبقه خاص و موروثی نیز روی کار بودند که حکومت‌های پادشاهی عربستان و حکومت پیش از انقلاب ایران در ایران از نوع حکومت‌های موروثی است.

زارعی در عین حال به وجود حکومت‌های دینی و شبه‌دینی در گذشته اشاره و اضافه کرد: دوره صفویان در ایران، گورکانیان در هند و فاطمی‌ها در مصر نمونه‌ای از حکومت‌های دینی یا شبه‌ دینی به شمار می‌روند، همچنین حکومت عثمانی‌ها در بخش وسیعی از جهان اسلام با مرکزیت استانبول و قسطنطنیه از نوع حکومت شبه مذهبی بودند که در کلیه این حکومت‌ها مردم و شهروندان جایگاهی نداشته و حکومت از یک‌سری تعلیمات دینی کمک می‌گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین به حکومت‌های مردمی اشاره و اضافه کرد: در دوره افلاطون در یونان و رم قدیم و انقلاب فرانسه در اروپا از نوع حکومت‌های مردمی است؛ حکومت نخبگان نظامی، دولت رفاهی که نخبگان اقتصادی در آن حاکم بودند و حکومت نخبگان سیاسی که در قالب احزاب جلوه‌گر می‌شود، از دیگر حکومت‌ها است.

* مدل جدید مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه حکومتی که دین و مردم را با یکدیگر تلفیق کرده باشد، تجربه‌ای است که در غرب و نه در شرق وجود ندارد، گفت: این حکومت از دل انقلاب اسلامی بیرون آمده و امام (ره) آن را پایه‌گذاری کردند و مردم‌سالاری دینی که توأم با نقش‌آفرینی دین و مردم باشد، به صورت یک مدل جدید در جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد.

وی با تأکید بر اینکه مدل حکومتی امام علی (ع) نیز بر این موضوع استوار بود که با وجود جنبه آسمانی و اسلامی به مردم هم اتکا دارد، یادآور شد: این مدل حکومتی شیعه است؛ در حالی که مبنای حکمرانی در میان اهل سنت به این شکل نیست.

زارعی با بیان اینکه امروز مدل مردمسالاری جمهوری اسلامی که در روز ۱۲ اسفند همه شاهد آن بودند، به سمت برادران اهل سنت نیز گسترش یافته و آنها نیز تلاش می‌کنند تا تأسیس حکومت‌هایی با مبنای حکومت حضرت علی (ع) را داشته باشند، افزود: این مدل و مردم‌سالاری دینی برخاسته از اندیشه‌های امام (ره) و رهبری و اندیشه امامیه است که در سطح جهان اسلام توسعه می‌یابد.

* در تحولات منطقه یک نمدن جدید با مبنای جدید در حال شکل‌گیری است

این کارشناس مسائل سیاسی به مردم‌سالاری‌های دینی در شمال آفریقا و آسیا اشاره و تصریح کرد: آنچه در حال اتفاق است، رنسانس بر وجه مذهبی است و ما شاهد یک تمدن جدید با مبنای جدید هستیم.

وی در ادامه سخنان خود مجلس را یک نهاد مردمی و نه حاکمیتی عنوان کرد و اظهار داشت: جنبه‌های اجتماعی در قوه مجریه و قوه قضاییه جز در موارد خاص وجود ندارد اما در قوه مقننه به این شکل نیست و یک نهاد اجتماعی به شمار می‌رود که با دخالت توده‌های مردم نه تنها در شاکله بلکه در اجزا نیز مرتبط است.

زارعی ادامه داد: مردم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند اما وزرا توسط آنها انتخاب نمی‌شوند اما همه کسانی که در مجلس حضور دارند، با انتخاب مردم روی کار می‌آیند،‌ از این رو این نهاد می‌تواند برای جنبش‌های مردمی منطقه الهام‌بخش بوده و الگودهی کند.

* ارتباط مجلس با NGOها و توده‌های مردم دنیا

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه این مجلس می‌تواند با NGOها و توده‌های مردم دنیا ارتباط برقرار کند، اظهار داشت: این نوع ارتباط‌ها از عهده دولت خارج است.

وی همچنین به دیپلماسی عمومی اشاره و تصریح کرد: در چارچوب دیپلماسی عمومی بسیاری از گره‌ها توسط همه نمایندگان باز می‌شود و باید دانست که مجلس نقش کلیدی را ایفا می‌کند؛ اگر نمایندگان در دوره چهار ساله خود بیش از فضاهای داخلی بر فضای خارجی تمرکز یابند، می‌توانند در یک دوره چهارساله منطقی نو در منطقه ایجاد و ده‌ها سال ثمره آن را در منطقه نظاره‌گر باشند.

* نقش ویژه مجلس در بزنگاه‌های تاریخی

زارعی با تأکید بر اینکه در بزنگاه‌های تاریخی مجالس نقش ویژه‌ای دارند که پذیرفته شده است، تصریح کرد: وقتی جمعی از نمایندگان وارد یک کشور می‌شوند در واقع با هویت ملی نه حاکمیتی کشور خود وارد می‌شوند و می‌توانند با طیف‌های مختلف اجتماعی، نخبگان اجتماعی، دستگاهی، مذهبی، رسانه‌ای و حاکمیتی که در سطوح مختلف حاکمیت حضور دارند، ارتباط برقرار کنند و این مسیر مبارزات مردمی را در سطح منطقه هموارتر می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در انتخابات ایران شاهد یک وحدت اجتماعی بودیم که حول محور نیازها و نگرش‌های اساسی شکل گرفت و دارای سمت و سوی اخلاقی بود و باید گفت که تبلیغات اخلاق محور در این انتخابات مورد توجه قرار گرفت.

* اخلاقی‌ترین انتخابات انقلاب اسلامی انتخابات مجلس نهم بود

وی با بیان اینکه در تاریخ انقلاب ایران امسال اخلاقی‌ترین انتخابات را داشتیم یادآور شد: نوعی بصیرت‌محوری حول محور موضوعاتی که به نوعی به هویت سیاسی و نظام ما برمی‌گردد، وجود داشت و با بصیرت خاصی برگزار شد.

زارعی با بیان اینکه مردم نشان دادند دغدغه‌هایشان از جنس دغدغه‌های رهبری است، افزود: در همه مسائل اجتماعی، سیاسی، داخلی، سیاست خارجی و مسئله کلان بین‌المللی انتخابات مجلس نهم همگرا، تجمیع کننده و تمرکزبخش بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تمرکز روی اصول اصلی در این انتخابات وجود داشت، گفت: ماحصل انتخابات ۱۲ اسفند تمرکز ملی روی مسئله اصلی و دوری کردن از مسائل حاشیه‌ای بود.

وی ادامه داد: اگر در مجلس نهم نیز مثل گذشته شاهد جناح‌محوری بوده و فراکسیون‌ها تنها دغدغه فراکسیون خود را داشته باشند، قدرت‌محوری جای خود را به خدمت‌محوری خواهد داد.

* وجود تفاهم و ایثار لازمه مجلس نهم

زارعی با تأکید بر اینکه  باید فرقه‌گرایی در مجلس وجود نداشته باشد و تفاهم عمیق در اجزا و گروه‌های مجلس همراه با گذشت و ایثار حرف اول را بزند، اظهار داشت: اگر به این شکل شود، مجلس کارهای بزرگی انجام خواهد داد اما در غیر این صورت تنها ۱۰ درصد از بار انقلاب روی دوش مجلس بوده و بقیه مسائل جنایی است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت که مجلس نهم در فضای خاص داخلی و منطقه‌ای شکل گرفته و یک رسالت تاریخی را بر دوش دارد و مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما در یک پیچ تاریخی و تمدنی هستیم چراکه نحوه عبور از آن سرنوشت صد سال کشور را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه این مجلس باید بتواند شأن و جایگاه ایران را برای یک دوره طولانی مشخص کند، اضافه کرد: باید با یک کار شبانه‌روزی بر روی اهداف و آرمان‌های امام (ره) این پیچ تاریخی به صورت مطلوب پشت سر گذاشته شود.

زارعی تأکید کرد: کاری که مجلس می تواند درباره بیداری اسلامی انجام دهد از دولت ساخته نیست چرا که دولت حاکمیتی است اما بیداری اسلامی وضعیت توده‌ای دارد از این رو یک نهاد مردمی باید این صحنه را مدیریت کند.

* جمهوری اسلامی ایران نقطه الهام‌بخش در منطقه

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقطه الهام‌بخش بزرگی در منطقه به شمار می‌رود، افزود: باید دید تا چه اندازه این همانی بین جمهوری اسلامی ایران و انقلاب‌های منطقه وجود دارد؛ وقتی حکومت‌های این انقلاب‌ها از دو صفت مذهبی (شریعت‌گرایی) و سیاسی که در انتخابات جلوه گر می‌شود، وجود دارد از این رو مردم‌سالاری دینی و جمهوری اسلامی در آن کشورها شکل گرفته است.

* طراحی یک برنامه منسجم درباره ماهیت انقلاب‌های منطقه و کمک به آنها

وی بر همین اساس به طراحی یک برنامه منسجم درباره ماهیت انقلاب‌های منطقه و برای کمک به این خیزش‌ها اشاره و تصریح کرد: وقت کافی برای تدوین این برنامه وجود دارد چراکه عمیقا این انقلاب‌ها توده‌ای هستند و به سادگی منحرف نمی‌شوند.

زارعی با تأکید بر اینکه خیزش‌هایی که در منطقه به ثمر رسیده‌اند، در حالت قبل از بلوغ و ظهور قرار دارند، یادآور شد: باید با یک منطق دقیق و قابل دفاع جلو رفت و تجربه جمهوری اسلامی ایران که برجسته‌ترین تجربه سیاسی عصر منطقه است را به آنها منتقل کرد.

* استفاده از ظرفیت‌های اهل سنت کشور برای ارتباط با انقلاب‌های منطقه

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی مجلس بیش از هر جای دیگری می‌تواند این کار را انجام دهد و باید در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های تخصصی مسئله بیداری اسلامی مورد بحث قرار گیرد، افزود: باید از ظرفیت‌های اهل سنت در کشور استفاده کرد. این شخصیت‌ها می‌توانند پیوندی با شخصیت‌های سنی شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه داشته باشند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم از طریق این زبان مشترک پیام انقلاب و جمهوری اسلامی را به این کشورها برسانیم اما متأسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

زارعی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های اهل سنت منطقه را همگرا، غنی‌سازی و ساماندهی می‌کند، گفت: ما می‌توانیم در گسترش مفهوم بیداری از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما ارتباط قوی با کشورهایی مثل تونس و مصر داشته باشیم، دیگر شاهد نخواهیم بود که کنفرانسی با حضور سران اروپا و آمریکا در این کشور برگزار شود و این بر عهده مجلس است.