:: زیبا کلام : ایران و ۱+۵ به دنبال رفع فضای بی‌اعتمادی هستند/ می‌توان به نتیجه مذاکرات امیدوار بود
d
زیباکلام گفت: ۱+۵ نیز در این دوره با اشتیاق دنبال بازگشت به میز مذاکره است و این امر بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

 

صادق زیباکلام ، با اشاره به اینکه اجازه بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای از پارچین گام مثبتی می باشد که از سوی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است، خاطرنشان کرد: ایران با این اقدام نشان داد در خصوص مذاکرات جدی بوده و خواهان رسیدن به نتیجه مشخص و معین در بحث مذاکرات است.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات ماه گذشته ایران با آژانس بدون نتیجه باقی ماند، تصریح کرد: امیدواریم در دوره بعدی مذاکرات که میان ایران و ۱+۵ صورت می‌گیرد نتایج مثبتی را شاهد باشیم.
زیباکلام با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب اصول، مقررات و ضوابط حاکم بر آژانس بوده است، تصریح کرد: مشکل ۱+۵ این است که آنها نگران دستیابی ایران به تکنولوژی‌ای هستند که هر زمان این اراده وجود داشته باشد به فاصله کمتر از یک سال یا دو سال سلاح هسته‌ای تولید کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:‌ این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده قصد تولید سلاح هسته‌ای ندارد و غنی‌سازی اورانیوم نیز برای مصارف نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر و غیره است.
به گفته وی غرب و آمریکا نگران مسئله‌ای است که شاید در آینده رخ دهد.
زیباکلام با تاکید بر اینکه رسیدن به توافق مرضی الطرفین راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون تلاش‌هایی برای اعتمادسازی بین دو طرفه برداشته نشده بود اما با اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران و اصرار ۱+۵ برای شروع مذاکرات نشان می‌دهد که هر دو طرف درصدد حل این مسئله هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی میز مذاکره را بهترین راهکار برای توافق دو جانبه عنوان کرد و گفت: تاکنون اشتیاقی از سوی ۱+۵ برای شروع مذاکرات وجود نداشته اما تمایل اخیر آنها حاکی از آن است که می‌توان به اعتمادسازی بین دو طرف خوش‌بین بود.