:: قرارداد توسعه ۴میدان نفتی با خاتم‌الاوصیا/اهتمام به بومی‌سازی صنعت‌نفت

 

سید محمد علیزاده اظهار داشت: برای توسعه ۴ میدان نفتی زیباری در جنوب، فاز ۲ مسجد سلیمان، دانان در نزدیکی سومار و چشمه‌ خوش در غرب کشور در حال مذاکره هستیم.

وی تاکید کرد: برای توسعه این میادین توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا موافقت‌های اصولی انجام شده و مشغول نوشتن قراردادهای آن هستیم.

جانشین قرارگار خاتم‌الاوصیا با بیان اینکه روی هم رفته رقم قرارداد این ۴ میدان به حدود ۴ میلیارد دلار خواهد رسید،اضافه کرد: بعضی از این میادین ۳ ساله توسعه می‌یابد، توسعه بعضی از آنها مانند دانان ۲ ساله است و میادین بزرگ ۴ ساله توسعه می‌یابند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تجربه قرارگاه خاتم‌الاوصیا در توسعه میادین نفت و گاز گفت: ما زیر ساخت‌های لازم را برای ورود به این حوزه آماده کرده‌ایم.

علیزاده تاکید کرد: وزارت دفاع نیز در کشور فن‌آوری‌های صنعتی درجه اول و سطح یک را در اختیار دارد اما تاکنون نیازی به حضور آن در پخش نفت و گاز نبوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر که ظرفیت خالی به اندازه کافی در اختیار داریم و پشتوانه تجهیزات ما قوی است، گفت: با ورود وزارت دفاع به صنعت نفت بحث بومی‌سازی در صنعت نفت بسیار جدی‌تر دنبال شده و از دیگران بسیار در این حوزه موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش فارس قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تازگی قرارداد توسعه میدان کوچک سومار را با شرکت نفت مناطق مرکزی منعقد کرده است تا در فاز اول تولید این میدان را ۵ و در فاز دوم ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس این گزارش پیش از این نیز توسعه دو میدان نسبتا کوچک توسن و آلفا به صورت ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا واگذار شده بود.

 

به نقل از فارس