:: نرخ ارز مرجع قطعاً تغییر می‌کند/ تأثیر مثبت بورس ارز بر کاهش قیمت‌ها

 

محمود بهمنی شب گذشته در جمع خبرنگاران در مورد سیاست تک نرخی کردن ارز و تغییر نرخ مرجع، اظهارداشت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم ولی هنوز کسی نمی‌داند که چه نرخی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه نرخ جدید ارز در زمان معین اعلام خواهد شد، در زمینه احتمال شکست این سیاست بانک مرکزی همچون دفعات قبلی گفت: سیاست تک نرخی کردن ارز چرا باید شکست بخورد؟

 

* نرخ ارز قطعاً کاهش می‌یابد

 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: وقتی ما به اولویت‌های اول و دوم، ارز می‌دهیم، خیلی از اولویت‌ها وارد بازار می‌شود ولی وقتی می‌گوییم هر میزان که در بورس نیاز داشتند بانک مرکزی ارائه می‌دهد، قطعا نرخ ارز آزاد کاهش می‌یابد.

به گفته بهمنی، در شرایطی که منابع ارزی کشور مناسب است و در شرایط فعلی تحریم، نباید ارز خود را از دست بدهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه لزومی ندارد در این شرایط ما برای هر کالایی ارز بدهیم، تکرار نوسانات قیمت بازار ارز را بعید دانست.

 

*تاثیر بورس ارز بر کاهش قیمت‌ها

 

بهمنی در خصوص راه‌اندازی بورس ارز،‌ اظهارداشت: بانک مرکزی تابع تصمیمات اکثریت است که در جلسات شورای پول و اعتبار این تصمیمات گرفته می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص معاملات گواهی ارزی نیز اظهار داشت: زمانی که بانک مرکزی ارز را به میزان مورد نیاز بورس ارائه کند، به طور قطع نرخ ارز در بازار نیز کاهش می‌یابد.

بهمنی در پاسخ به پرسشی در خصوص تمکین صرافی‌ها از نرخ جدید ارز مرجع گفت: این امر به صرافی‌ها ارتباطی ندارد، زیرا زمانی که صادرکننده و بانک مرکزی ارز را در بورس ارایه می‌کنند، صرافی هم باید از نرخ‌ها تمکین کند و این امکان وجود دارد که نرخ آنها به میزان اندکی با نرخ بورس متفاوت باشد.

 

* مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی باید به کالاهای اساسی اختصاص یابد

 

وی با بیان اینکه باید مابه التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی را به برخی اقلام مانند گندم و جو بدهیم، افزود: نباید برای چند قلم کالای مهم‌تر همان ارزی را بدهیم که می‌خواهیم به سایر کالاها نیز بدهیم.

بهمنی در این باره گفت: نمی‌خواهیم که قیمت نان، گوشت، مرغ را بالا ببریم و این چند کالای اساسی است که در واردات آنها می‌توانیم به واردکننده کمک کنیم تا یک مدت فرایند ذخیره‌سازی کامل شده و آن وقت این ملاحظه را حذف می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی حتماً تغییر خواهد یافت، افزود: تاریخ دقیق اعلام نرخ جدید ارز را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

 

* مخالفت با تفکیک بانک کشاورزی از وزارت اقتصاد

 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص طرح جداسازی بانک کشاورزی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیوستن آن به وزارت جهاد کشاورزی که امروز قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، گفت: نباید بانک‌ها را تکه تکه کرد، زیرا این امکان وجود دارد که سایر وزارتخانه‌ها نیز خواهان در اختیار داشتن یک بانک باشند که در این صورت در نهایت بانک‌ها هر کدام زیر نظر یک وزارتخانه می‌روند و هر کدام نیز عملکرد متفاوتی خواهند داشت.

به گفته وی، در این صورت این امکان وجود دارد وزارتخانه های دیگر نیز خواستار تفکیک بانک‌هایی نظیر صنعت و معدن و مسکن باشند.

بهمنی با بیان اینکه سیستم بانکی باید به صورت همگون عمل کند، اظهار داشت: بانک مرکزی در صورتی که بانک‌ها در اختیار هر وزارتخانه‌ای باشند، نظارت خود را تشدید می‌کند تا کوچکترین سوء استفاده‌ای از این تفکیک نشود، زیرا بانک‌ها باید اصول تبیین شده بانک مرکزی را رعایت کنند

 

به نقل از فارس