:: مراجعه سالانه ۵ بار هر ایرانی به پزشک/۳۷۵ میلیون بار مراجعه در سال

 

حسن امامی رضوی : یکی از نتایج مورد انتظار اجرای برنامه پزشک خانواده این است که بار مراجعه به پزشک متخصص کم شود و پزشکان متخصص وقت بیشتری برای معاینه و درمان بیمار می‌گذارند و به همین علت هم نرخ ویزیت پزشک متخصص با اجرای این برنامه معادل ۳ ویزیت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در زمان حاضر بار مراجعه هر ایرانی به پزشک متخصص در سال ۲٫۴ است یعنی هر ایرانی سالی ۲٫۴ بار به پزشک متخصص و ۲٫۶ بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کند و در مجموع سالی ۵ بار به پزشک مراجعه می‌کند که خیلی بالاست و باید حداقل به یک سوم کاهش پیدا کند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: کاهش بار مراجعه مردم به پزشک به یک سوم میزان فعلی ایده‌آل و یکی از دغدغه‌های مهم وزارت بهداشت است که نگرانیم محقق نشود، البته می‌دانیم که چنین کاری در کوتاه مدت میسر نیست و باید به تدریج انجام شود.

امامی رضوی گفت: کاهش بار مراجعه مردم به پزشک از بار هزینه‌های درمانی و سلامت مردم و کشور کم می‌کند و خود به خود صرفه جویی حاصل می‌شود، مسئله دیگر کاهش هزینه داروی مردم است، در زمان حاضر مردم با دفترچه بیمه در یک هفته ممکن است به ۳ پزشک مراجعه کنند و هر کدام هر یکسری دارو تجویز کند که علاوه بر عوارض و تداخل داروها بار مالی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات همیشگی نظام سلامت این است که هزینه درمان بسیاری از بیماریها بالاست، افراد مبتلا به فشار خون و دیابت بسیار زیاد هستند و تعداد بیماران دیالیزی مرتباً در حال افزایش است،یکی از وظایف اصلی پزشک خانواده این است که از جمعیت ۲۵۰۰ نفری تحت پوشش خود به نوعی مراقبت کند که سلامت آنها تأمین شود و کمتر بیمار شوند و همین کار پیشگیرانه قطعاً از بار مالی هزینه‌های نظام سلامت کم می‌کند.

 

به نقل از فارس