:: تخصیص ارز ۱۲۲۶تومانی به کالاهای اساسی و دارو/ اولویت‌ها هم اولویت‌بندی شدند

 

کیومرث کرمانشاهی در خصوص خبرهای مطرح درباره حذف اولویت پنجم از دریافت ارز ۱۲۲۶ تومانی اظهار داشت: کتاب تعرفه به ۱۰ گروه کالایی تقسیم‌بندی شده است و ما معتقدیم اگر مشکل نقل و انتقال دلار حل شود باید تمام این ۱۰ گروه دلار مرجع دریافت کنند.

وی در عین حال افزود: در شرایط فعلی و با توجه به اینکه نقل و انتقال دلار با مشکل مواجه شده است، واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازاری، مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی بالاترین اولویت را دارند.

وی افزود: ۲۴ میلیارد دلاری که دولت چند ماه پیش اعلام کرده بود فقط باید به این کالاها تخصیص داده شود و بانک مرکزی باید دلار با قیمت ۱۲۲۶ تومان را برای این گروه کالاها یعنی کالاهای اساسی، مواد اولیه و دارو تأمین کند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: ما مسئول تأمین ارز نیستیم، بانک مرکزی باید ارز مورد نظر وارد‌کنندگان را تأمین کند و ما معتقدیم اگر مشکل نقل و انتقال پول حل شود قیمت ارز باید به صورت شناور مدیریت شده باشد.

کرمانشاهی گفت: در حال حاضر واردات در مقابل صادرات هیچ گونه محدودیتی ندارد ضمن اینکه با حذف الزام ارائه اظهار‌نامه‌های صادراتی برای واردات نه تنها ممنوعیتی صورت نگرفته است بلکه ما به دنبال تسهیل در افزایش واردات در برابر صادرات بوده‌ایم.

وی افزود: میزان صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول امسال ۸٫۹۴۳ میلیارد دلار با احتساب پتروشیمی، میعانات گازی و تجارت چمدانی و میزان واردات ۱۱٫۴۳۲ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار فارس کالاهای اساسی، مواد اولیه و دارو دو اولویت اول برای دریافت ارز ۱۲۲۶ تومانی هستند.

 

به نقل از فارس