:: نشست یک هفته‌ای آژانس درباره ایران در وین آغاز شد
13901021000207_PhotoA

به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) امروز دوشنبه برای بحث و گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند و آن را یک هفته ادامه خواهند داد.

بر اساس این گزارش، این نشست آژانس که هر سه ماه یکبار در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود همچنین مسائل هسته‌ای سوریه و کره شمالی را ارزیابی می‌کند و همچنین برخی از وظایف داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز مشخص می‌کند اما تمرکز اصلی کشورهای آژانس در نشست یک هفته‌ای این سازمان گزارش اخیر “یوکیا آمانو” مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

به دنبال دومین سفر کارشناسان آژانس به ایران، آمانو که پیرو سیاست‌های آمریکاست، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به سرعت افزایش داده است.

ایران همواره در زمینه برنامه هسته ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجامعه بین‌الملل همکاری کرده است و اجازه بازرسی از تأسیسات خود را برای آنها فراهم آورده است اما آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور تلاش می‌کنند با فضاسازی برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تسلیحاتی جلوه دهند.

“سعید جلیلی” مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران چندی پیش در پاسخ به نامه “کاترین اشتون” رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمادگی ایران برای مذاکره بدون پیش‌شرط و همراه با احترام متقابل را اعلام کرده بود.