:: محمد خزاعی : متاسفم که فقط ۹ نماینده داوطلب عضویت در کمیسیون فرهنگی شده اند

«محمد خزاعی» تهیه‌کننده سینما و از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس با بیان این مطلب افزود: متاسفانه انتشار اخبار انتخابات کمیسیون‌های مختلف مجلس و عدم تمایل نمایندگان محترم به عضویت و حضور در کمیسیون فرهنگی همه اهالی فرهنگ و هنر را نگران کرد.

وی ادامه داد: در کشوری که رهبری آن، این‌قدر روی حوزه فرهنگ تاکید و اهتمام دارند و شاخصه انقلابش فرهنگی است، بی‌رغبتی نمایندگان در بدو فعالیت دوره جدید و آغاز به کار مجلس نهم قدری جای نگرانی دارد.

به گفته وی، کمیسیون فرهنگی مجلس ضلع اصلی قانونگذاری و یکی از ارکان مهم در ترسیم سیاست‌های کلان فرهنگی و راهبردهای این حوزه در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت است و کم‌مهری و بی‌توجهی به این حوزه مصداق مظلومیت مضاعف فرهنگ است.

خزاعی خاطرنشان ساخت: کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از کمیسیون‌های جذاب و پررونق در طول ادوار مجلس بوده و حضور در آن همواره، به دلیل اهمیت و جایگاه و شأنیتی که ایجاد می‌کرد باعث افتخار بود و واقعا چه اتفاقی افتاده که اکنون پس از گذشت هشت دوره، با خلأ آدم‌ها در این بخش مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: عدم تمایل نمایندگان به عضویت در کمیسیون فرهنگی، نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد؛ همان‌گونه که مدیریت فرهنگی نیازمند پژوهش ‌مطالعات فراگیر و محتاج راهکارها و اتمسفر جدید است و شرایط پیش آمده، نشانگر آن است که فرهنگ در تمامی سطوح از مظلومیت و فقدان حمایت رنج می‌برد.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: عضویت تنها ۹ نفر در کمیسیون فرهنگی و عدم تمایل حتی، آن دسته از نمایندگانی که در دوره‌های پیشین نیز عضویت داشته‌اند، به چند نکته مهم مربوط می‌‌شود. اینکه اعضا احساس کنند که فاقد کارآیی و اختیارات تعیین‌کننده و اثرگذار هستند یا اینکه دستگاه‌های اجرایی و دولت مصوبات و تذکرات این کمیسیون را جدی نمی‌گیرند و یا اینکه احساس می‌کنند منافع جانبی کمتری در این کمیسیون در مقایسه با سایر کمیسیون‌ها وجود دارد.

خزاعی با بیان اینکه حوزه فرهنگ به توجه و نگاه جدی‌تر نیاز دارد، گفت: واقعا چه اتفاقی افتاده است که حتی بسیاری از چهره‌هایی که فعالیت فرهنگی داشته‌اند هم، از این حوزه رویگردان هستند.

وی افزود: انتظار خانواده فرهنگ و هنر این است که کمیسیون فرهنگی مجلس از قدرتمندی، اختیار و تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد تا ضمن تقویت و ارتقای راهبردهای فرهنگی کشور، پاسخ‌گوی دغدغه‌ها و ملاحظات این حوزه باشند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: انقلاب اسلامی، متمایزترین و متفاوت‌ترین انقلاب در هندسه سیاسی جهان است و این تفاوت، قطعا در رویکرد، جوهره و ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی نهفته شده و فراتر از مرزهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حزبی، ‌پیام‌های فرهنگی و اخلاقی و معنوی آن اهمیت دارد و اساسا همواره تاکید می‌شود که انقلاب را از طریق مکانیسم‌های فرهنگی صادر نماییم.

خزاعی خاطرنشان ساخت: کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از پایگاه‌ها و تکیه‌گاه‌های حوزه فرهنگ است و این رویکرد در عرصه عضویت کمیسیون‌ها، اسباب نگرانی فرهنگیان، هنرمندان و سینماگران و همه طیف‌های هنری را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به حضور چهره‌هایی چون علی مطهری و بیژن نوباوه که احتمالا کرسی ریاست این کمیسیون را عهده‌دار خواهند شد، اظهار امیدواری کرد: با وجود این عزیزان انشاء‌الله شاهد کمیسیونی تاثیرگذار و تحرک‌آفرین در بخش‌های فرهنگی باشیم تا همواره، حوزه فرهنگ با درخشش، صلابت و اقتدار شناسه نظام اسلامی و معرف افق‌های نوین فرهنگی و معنوی در مقیاس ملی و بین‌المللی باشد.