:: جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان/جهش از دوم به چهارم و سوم به پنجم ابتدایی

فرناز بیگی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص جزئیات نحوه جهش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی اظهار داشت: مطابق آیین‌نامه امتحانات، روند جهش تحصیلی دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: والدینی که احساس می‌کنند فرزندشان از ضریب هوشی بالایی برخوردار است و می‌تواند جهش تحصیلی داشته باشد، درخواستی را در این خصوص به مدرسه ارائه می‌دهند.

بیگی افزود: درخواست ولی دانش‌آموز به همراه اظهارنظر معلم وی در بحث سوابق تحصیلی و عملکرد دانش‌آموز در شورای مدرسه مطرح و در صورت تأیید این شورا، درخواستی از مدرسه به همراه کارنامه، تصویر شناسنامه دانش‌آموز و درخواست ولی دانش‌آموز به اداره آموزش و پرورش منطقه ارائه می‌شود و در صورت تأیید اداره مربوطه، درخواست‌ها به اداره استثنایی فرستاده می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره استثنایی از دانش‌آموز متقاضی، تست هوش به عمل می‌آورد و در صورتی که دانش‌آموز بتواند امتیاز لازم را کسب کند، مجاز به جهش تحصیلی خواهد بود؛ پس از آن دانش‌آموز می‌تواند امتحان پایه‌ مورد نظر را در شهریور ماه بدهد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص پایه‌های جهش تحصیلی اظهار داشت: جهش تحصیلی از پایه دوم به چهارم ابتدایی و از پایه سوم به پنجم ابتدایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی خانواده‌ها می‌توانند درخواست جهش تحصیلی فرزند خود را به مدرسه ارائه دهند، اظهار داشت: بعد از پایان امتحانات، خانواده‌ها می‌توانند درخواست جهش تحصیلی فرزند خود را به مدرسه ارائه دهند که روال اداری بعد از آن طی می‌شود و به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیگی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا جهش تحصیلی برای دانش‌آموز آسیبی به همراه دارد، گفت:‌ نمی‌توان گفت که جهش تحصیلی به دانش‌آموز ضربه می‌زند، البته بین دانش‌آموزی که کتاب درسی را ۹ ماهه می‌خواند و امتحان می‌دهد با دانش‌آموزی که آن را یک ماهه می‌گذراند، تفاوتی وجود دارد؛ در حقیقت دانش‌آموزی که پایه تحصیلی را در ۹ ماه می‌گذراند شیب ملایمی را طی می‌کند.