:: اتمام شمارش آرای ۱۴۵ حوزه از ۲۰۷ حوزه انتخابیه سراسر کشور
13901206000328_PhotoA

مصطفی محمدنجار وزیر کشور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت انتخابات  پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از ملت ایران به دلیل حضور گسترده و حماسی خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ملت سربلند ایران با حضور گسترده و حماسی خود حماسه‌ دیگری را خلق کردند.

نجار همچنین به حضور رأی اولی‌ها و جوانان در انتخابات اشاره کرد و این حضور را ستود.

وزیر کشور به شرایط جوّی نامناسب در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: ملت ایران حتی در چنین شرایطی نیز در صحنه حضور یافته و رأی‌های خود را به صندوق‌ها انداختند.

نجار اضافه کرد: حضور مردم در انتخابات به صورتی بود که ما مجبور شدیم ۴ بار زمان اخذ رای را تمدید کنیم.

وی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۰ و حضور گسترده مردم در این راهپیمایی تصریح کرد: ملت ایران بعد از خلق حماسه ۲۲ بهمن به فاصله کوتاهی در ۱۲ اسفند ماه نیز حماسه بزرگی را خلق کردند که در صحنه تاریخ ثبت شد.

نجار حضور حماسی مردم در انتخابات روز گذشته را عاملی برای یأس و ناامیدی دشمنان عنوان کرد و یادآور شد: دشمن از مدت‌ها پیش با سرمایه‌گذاری قصد داشت تنور انتخابات را سرد کند، اما حضور گسترده مردم عزیز ایران دشمنان را مأیوس کرد.

وزیر کشور مجددا به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: همکاران بنده از دیروز کار برگزاری انتخابات را آغاز کردند؛ این انتخابات بدون هیچ مشکلی برگزار شد که من به همین دلیل از آنها تشکر می‌کنم.

نجار با بیان اینکه پس از پایان ساعات اخذ رای درب‌های شعب بسته شد و همکاران شروع به شمارش آرا کردند، خاطرنشان کرد: این شمارش اکنون نیز ادامه دارد و همکاران بنده در این زمینه در حال تلاش هستند.

وی با بیان اینکه در ارزیابی‌های اولیه میزان مشارکت مردم در انتخابات مشخص شده است، میزان مشارکت مردم در سطح کشور در انتخابات مجلس نهم را ۶۴.۲ درصد عنوان کرد.

به گفته وزیر کشور آمار اعلام شده تا این لحظه درباره میزان مشارکت عدد نهایی نیست و عدد نهایی بعد از جمع‌بندی‌های نهایی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

وزیر کشور ادامه داد: تاکنون از ۴۶ هزار ۹۲۴ شعبه اخذ رای در کشور ۴۰ هزار و ۵۳۶ شعبه آرای آن شمارش شده و تا این لحظه کل آرای مأخوذه ۲۶ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۶۰ رای است.

نجار همچنین اعلام کرد که از ۲۰۷ حوزه انتخابیه مجلس، شمارش آرای ۱۴۵ حوزه به پایان رسیده و تاکنون ۱۳۵ داوطلب به مجلس راه یافته‌اند و ۱۰ حوزه نیز به مرحله دوم کشیده شده است.

وی همچنین از ادامه داشتن شمارش آرای حوزه انتخابی تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات خبر داد و درصد مشارکت در این حوزه انتخابیه را ۴۸ درصد عنوان کرد.

نجار همچنین گفت: میزان مشارکت در سطح شهرستان‌های تهران ۵۶٫۷۳ و این میزان مشارکت در استان تهران ۵۲درصد است.

وزیر کشور بالاترین مشارکت در انتخابات را مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت ۸۸درصدی عنوان کرد.

نجار همچنین در خصوص اعلام نتایج قطعی انتخابات تهران گفت که نتایج انتخابات این حوزه بین ۴۸ تا ۷۲ساعت بعد از برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره پیام انتخابات مجلس نهم گفت: حضور مردم پاسخ محکمی به ادعاهای آمریکایی‌ها بود و آنها سیلی محکمی از ملت ایران خوردند که مدت‌ها گیج خواهند بود.