:: رئیس دیوان عدالت اداری : انحلال خانه سینما در دو مرجع بوده/ اگر حکم شورای فرهنگ عمومی قطعی باشد انحلال پابرجاست

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری درباره ابهامات ایجاد شده در زمینه نقض حکم انحلال خانه سینما در این دیوان اظهار داشت: موضوع اصلی این بود که حکم انحلال خانه سینما در دو مرجع مختلف یعنی شورای فرهنگ عمومی و یک روز بعد هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: هر کدام از تصمیمات اتخاذ شده دارای اشکالاتی بود که باید برطرف شود اما خانه سینما از تصمیم وزارت ارشاد شکایت کرده است و دیوان عدالت اداری بعد از بررسی این موضوع، با توجه به اشکالات موجود در تصمیم و به لحاظ اینکه این تصمیم مغایر با مقررات و برخی موازین قانونی بود، آن را نقض کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه حالا دو طرف دعوا دارند که رأی نقض دیوان، به معنی نقض انحلال است یا خیر افزود: تصمیم وزارت ارشاد مبنایی دارد که عبارت است از تخلفاتی که در خانه سینما صورت گرفته بود اما برای عملی کردن تصمیم خود باید اقدامات قانونی را انجام می‌داد که رعایت نشده است.

منتظری خاطرنشان کرد: در رأی تصریح شده است که موضوع انحلال خانه سینما مجدداً باید در هیئت رسیدگی به امور مراکز هنری و فرهنگی وزارت ارشاد بررسی شود.

وی با بیان اینکه تصمیم وزارت ارشاد نقض شده است و وقتی هم که نقض شد یعنی اصلاً وجود نداشته است اظهار داشت: اما مسئله دیگر این است که انحلال خانه سینما در دو مرجع صورت گرفته است که از تصمیم شورای فرهنگ عمومی شکایت نشده است و چون شکایتی نشده دیوان عدالت اداری هم فارغ از رسیدگی بود و اظهارنظری نسبت به اثبات یا نفی آن نکرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در نتیجه چنانچه شورای فرهنگ عمومی مدعی باشد که تصمیم آن قطعی و لازم‌الاجرا است، این تصمیم قطعی خواهد بود.

منتظری گفت: اگر از تصمیم شورای فرهنگ عمومی هم شکایت شده و آن هم نقض شده بود، حرف مسئولان خانه سینما مقداری قابل قبول بود اما چون شکایتی نشده است در نتیجه این ابهام وجود دارد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اگر بخواهد حکم انحلال پابرجا باشد، باید دوباره جلسه برگزار کند و با رعایت موارین قانونی تصمیم بگیرد که خانه سینما باشد یا نباشد.