:: رییس دیوان عالی کشور: وضعیت حجاب در نمایشگاه گل و گیاه نامناسب بود

به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور نشست هیئت عمومی اصراری حقوقی دیوان عالی کشور صبح امروز با حضور دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان برگزار شد.

رییس دیوان عالی کشور گفت: انسان موجودی آسمانی و زمینی است. هم جنبه ملکوتی دارد و هم از عنصر خاک آفریده شده است. این انسان که یک جهت آن الهی و یک جهتش خاکی است، می تواند نزد پروردگار مقر بشود به جهت اینکه سرچشمه کمالات انسان ، روح است که خداوند تعالی آن را در انسان دمیده است و انسان را ملکوتی ولاهوتیکرده است و این عطیه و هدیه الهی از جانب رب الارباب است.

وی ادامه داد: لذا ما باید به این جنبه بیشتر توجه کنیم و بفهمیم که انسان همانند جمادات و حیوانات نیست، بلکه به برکت روح، اراده، حرکت و قدرت داریم که این معنا بصورت اتم، تنها در اختیار انسان است.

محسنی گرکانی افزود: وقتی از پیامبر خدا در مورد روح سوال کردند حضرت در جواب به امر پروردگار فرمودند ”بگو روح از عالم رب است و به دنیا و مادیات ارتباط و بستگی ندارد و آفرینش اسرار آمیز دارد” لذا دانشمندان روح انسان را اصل و جسم انسان را فرع تلقی کرده اند. به تعبیر دیگر روح را به منزله ریشه درخت و جسم را به منزله و برگ درخت منظور کرده اند.

وی گفت: اگر ریشه سالم باشد، آثار سلامتی در بدن انسان و اعضاء و جوارح انسان نمایان می شود و اگر این ریشه ناسالم باشد آثارش در بدن و اعضاء و جوارح و افعال و کردار و گفتار انسان خود نمایی می‌کند.

رییس دیوان عالی کشور با تاکید بر اهمیت مساله حفظ روح از پلیدی‌ها و زشتی‌ها افزود: رهبر معظم انقلاب، در دیدار با معلمان فرمودند که ”یکی از فضلیت های انسانی، اجرای تحول بنیادی در وجود انسان است که اشاره به همان ریشه و روح دارد”.

وی گفت: معظم له در ادامه افزودند ”عملکرد صحیح یک معلم می تواند بنیان محکمی را در جامعه پایه ریزی کند و این بنیان محکم ارتباط با روح و ریشه سالم دارد”.

محسنی گرکانی با بیان اینکه به هر حال جامعه ما خالی از آفت نیست بر ضرروت مبارزه و برخورد با این آفت‌ها تاکید کرده و افزود: آفت‌های روحی و جسمی در میان ما دیده می‌شود و جامعه ما به این مسائل مبتلاست. بعضی از متدینین که برای بازدید از نمایشگاه گل و گیاه به محل نمایشگاه رفت بودند با وضعیت نامناسب حجاب در آنجا روبرو شدند و از بازدید از نمایشگاه منصرف شدند که این نشانگر ناسالم بودن جامعه در زمینه حجاب و عفاف است.

وی با یادآوری رشادت ها و دلاوریهای رزمندگان دفاع مقدس خصوصاً در عملیات بیت المقدس و تقدیم شهدایی که برای عظمت و اقتدار اسلام جانهای خویش را فدا کرده‌اند خاطرنشان کرد: در حکومت دینی ما وضعیت کنونی حجاب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسئولین مربوط باید برای ساماندهی مسئله حجاب اهتمام جدی به خرج دهند.

آیت الله محسنی گرکانی با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر که با روز اول رجب مقارن گشته و همچنین میلاد با سعادت حضرت امام محمدباقر (ع) بیان داشت: همه ما برای این ارزشها باید اهمیت فراوان قائل شویم، اگر ما تاریخ فتح خرمشهر رامرور کنیم در می یابیم که حقیقت در همان جمله معروف حضرت امام بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی ادامه داد: خود من آن زمان خرمشهر را از نزدیک بازدید کردم، دور تا دور خرمشهر توسط صدام مملو از تجهیزات نظامی و عسگر و لشگر و تانک و توپ و سرباز و افسر بود و اصلاً راه نفوذی وجود نداشت و این فداکاران و بسیجیان و سپاهیان و ارتشی های ما چقدر از خودگذشتگی نشان دادند تا توانستند این عملیات را با موفقیت به سرانجام برسانند.

وی با طرح این پرسش که آیا این همه فداکاری ها تنها برای فتح مرز خاکی و جغرافیایی خرمشهر بوده یا هدف والاتری وجود داشته است؟ گفت: مسلماً همه این فداکاری ها تنها برای فتح مرز خاکی کشورمان و خرمشهر نبود بلکه برای عزت اسلام و پیشرفت اسلام و اجرای احکام قرآن و اسلام بود. نباید ما فراموش کنیم که انقلاب ما برای برپایی احکام اسلام و قرآن بوده است و ان شاءالله ما بتوانیم در همه زمینه ها مخصوصاً مسئله حجاب و عفاف را ساماندهی کنیم.

وی گفت: قوه قضائیه مسئول حفظ امنیت جامعه است و اگر بی بند و باری در جامعه وجود داشته باشد امنیت از بین می‌رود. البته این معنا صحیح است که ما به برکت اهل بیت علیهم السلام از بلاها در امانیم و مصونیم، اما نباید نسبت به گناهانی که ظهور و بروز پیدا می کند بی تفاوت باشیم.

رییس دیوان عالی کشور گفت: این مطلب همانند این است که انسان وارد میدان مین شود و خود را در امنیت کامل احساس کند، لذا همه ما باید توجه داشته باشیم که خطر عبور از میدان مین برای جامعه ما خطری جدی است.