:: دلایل صعود و سقوط طلا/روند کاهشی اونس جهانی تا پایان شهریور

سیدبهاء‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا پس از وقوع بحران مالی اظهار داشت: پس ورشکستگی موسسات مالی آمریکا که صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری و تامین اجتماعی در دنیا اوراق این موسسات را خریداری کرده بودند، ترجیح دادند به جای خرید ارز اقدام به خرید طلا کنند.

وی افزود: این اتفاق با رشد بالای اقتصادی چین و تقاضای زیاد این کشور برای نفت و طلا مصادف شد که در نتیجه قیمت طلا افزایش یافت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بعد از افزایش قیمت در بازار آمریکا و دنیا آرامشی حاکم شد، اما پس از مدتی کسانی که پول خود را به طلا تبدیل کرده بودند اقدام به تبادل آن با دلار کردند.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری نیاز به ارز وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه برای سرمایه‌گذاری نمی‌توان از طلا استفاده کرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش سرمایه‌گذاری خود اقدام به فروش طلا و دریافت ارز و دلار کردند.

حسینی هاشمی گفت: در همان زمان قیمت طلا در حال افزایش بود و بخشی از منابع به سمت خرید سایر ارزها از جمله فرانک سوئیس رفت که موجب افزایش شدید قیمت آن شد.

وی با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد جهان بیان کرد: هم‌اکنون یک انسجامی در دنیا به وجود آمده است،برخی از موسسات ورشکسته شده و برخی دیگر که امکان ادامه فعالیت داشتند کمک مالی دریافت‌کردند و بخشی از طلای ذخیره شده توسط موسسات به دلیل جمع‌آوری ارز و سرمایه‌گذاری به بازار عرضه شد که موجب رشد بالای عرضه طلا شد.

*تاثیر سیاست کنترل رشد اقتصادی چین بر کاهش تقاضای طلا و نفت

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین چین تصمیم به کنترل رشد اقتصادی خود گرفت و مقداری از تراز پرداخت‌ها را به نفع سایر کشورها کاهش داد و در کنار سایر اقدامات در جهت کنترل رشد نرخ اقتصادی،سبب کاهش تقاضای نفت و طلا توسط این کشور شد.

وی با اشاره به تغییرات سیاسی در کشورهای اروپایی، گفت: با توجه به روی کار آمدن احزاب سوسیالیست در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه این دیدگاه وجود دارد که دولت‌های سوسیالیست توجه بیشتری به عدالت اجتماعی دارند و به همین دلیل ممکن است سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی ناحیه یورو کاهش یابد.

وی تصریح کرد: همه این شرایط و اقدامات منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌شود که همین عاملی در جهت کاهش قیمت طلا و شاخص‌های بورس شد.

*پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت اونس تا پایان شهریور

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور روند کاهش قیمت طلا ادامه یابد و پس از آن به تدریج شاهد افزایش قیمت اونس و نفت در دنیا خواهیم بود.

حسینی هاشمی در خصوص علت تحلیل خود گفت: مصرف نفت هم‌اکنون با توجه به افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا و کاهش مصرف این حامل انرژی در این کشور کاهش یافته و به تبع آن قیمت آن کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمت دلار تحت تاثیر طلا و ارز کاهش یافته است لذا در یک فرآیند دو سه ماهه کاهش قیمت ادامه می‌یابد اما پس از آن با توجه به آنکه اقتصاد ناگزیر به افزایش رشد و تولید خواهد بود تقاضا برای نفت و طلا افزایش می‌یابد.

 

 

*کاهش قیمت سکه بیشتر از کاهش قیمت اونس بود

وی در خصوص روند تحولات بالای طلا و سکه در داخل کشور بیان کرد: نوسانات قیمتی داخل کشور تحت تاثیر قیمت اونس قرار گرفت و در چند ماه گذشته که اونس افزایش یافت قیمت سکه در داخل هم به شدت رشد کرد.

حسینی هاشمی تصریح کرد: پس از آنکه قیمت اونس افزایش یافت باز هم در داخل قیمت سکه گران شد اما پس از مدتی به دلیل عدم پذیرش این قیمت‌ها توسط اهرم‌های بازار بدون توجه به کاهش قیمت اونس نرخ سکه کاهش یافت.

به گفته وی یکی از علل کاهش قیمت سکه عرضه ۹ میلیون سکه‌ پیش فروش شده در سال گذشته است که منجر به ایجاد فاصله بین قیمت داخل و خارج شده است.

وی گفت: در شرایطی که قیمت طلا در جهان در حال کاهش است، شاهد افزایش قیمت سکه در داخل هستیم که علت آن فاصله قیمتی ایجاد شده در گذشته بود که هم‌اکنون بازار در حال تعادل‌بخشی بین قیمت داخلی و خارجی است.

*قیمت سکه در حال نزدیک شدن به نرخ های واقعی است

وی ادامه داد: قیمت سکه به یک‌میلیون تومان رسید و پس از آن به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت که این میزان کاهش نباید اتفاق می‌افتاد زیرا قیمت اونس بسیار کمتر از این کاهش یافته بود و این فاصله قیمتی باید به تدریج جبران می‌شد.

حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا در آن مقطع افزایش نرخ سود سپرده و قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: چند عامل موجب کاهش قیمت سکه شد که هیچ‌کدام عامل اقتصادی نبود زیرا در این مدت اقدامی در جهت تقویت ریال در برابر دلار و طلا انجام نشده است.

وی اوراق گواهی سپرده را یکی از عوامل موثر در جهت کنترل نقدی دانست و افزود: افزایش نرخ سود سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد که البته برخی از بانک‌ها سود ۲۴ درصد هم پرداخت می‌کنند در کوتاه‌مدت توانست تعادل ایجاد کند.

*احتمال حرکت دوباره نقدینگی به سمت بازارهای رقیب بانک

حسینی هاشمی ادامه داد: نرخ تورم در حال افزایش است و از نرخ سود سپرده‌ بانک‌ها پیشی گرفته است که در صورت ادامه این روند احتمال حرکت نقدینگی از سیستم بانکی به سایر بازارهای رقیب وجود دارد.

وی تصریح کرد: در اقتصاد پدیده‌ای به نام صرفه ریسک وجود دارد به این معنی که اگر کسی پول خود را وارد فعالیت‌های اقتصادی کند ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تورم سود خواهد داشت و این توقع در بین افراد وجود دارد که سود دریافتی آنها ۱۰ درصد از تورم بیشتر باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: ممکن است در آینده شاهد سیر صعودی طلا در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط در بازار سکه حبابی وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون در بازار سکه حبابی وجود ندارد و با توجه به مولفه‌هایی مانند نرخ سود، نرخ تورم، قیمت تمام شده طلا، نفت و انتظار سودآوری پول به نظر می‌رسد حبابی در بازار سکه وجود ندارد و اگر بانک مرکزی بتواند این شرایط را حفظ کند اقدام مثبتی انجام داده است.