:: خداحافظی هاشمی با هیات مدیره مترو / مخالفت با افزایش قیمت کرایه ها
رفتن محسن هاشمی از هیات مدیره شرکت مترو ، رونمایی نمادین از طرح تفصیلی ،تعیین نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس در سال ۹۱ ،اعتراض شورا به پیاده راه میدان امام حسین(ع) ، مخالفت مسئولان دولتی با افزایش نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس و.. مهمترین اخبار شهری در این هفته بود.

این هفته خط ۴ متروی تهران بازهم خبرساز شد و ازدحام بیش از حد مسافر و اختلال در سرویس دهی چند ساعتی مسافران را سرگردان کرد .

این اتفاق سبب شد که مدیرعامل شرکت بهره برداری در حاشیه بررسی قیمت بلیت های مترو توضیحاتی نیز در خصوص تاخیرهای خط ۴ به اعضای شورا بدهد .

نکته قابل توجه علتهای متفاوتی بود که از سوی مسئولان شرکت بهره برداری برای این رویداد عنوان شد. در ابتدا از سوی روابط عمومی شرکت بهره برداری عنوان شد که به دلیل برگزاری کنکورکارشناسی ارشد ازدحام مسافر به حدی است که در های واگن ها به خوبی بسته نمی شود و این سبب تاخیرقطار ها شده است .

اما ساعتی بعد مدیر عامل شرکت بهره برداری دلیل مشکلات خط ۴ را ناشی از بی توجهی یک مسافر،در پیچاندن بدون مورد شیر اضطراری واگن دانست. به جز تاخیر قطار ها خط ۴ در این روز باز هم خبر ساز بود و معاون استاندارد تهران دوباره بر بیمه نبودن این خط در مقابل آبگرفتگی و خسارت های میلیاردی تاکید کرد که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در واکنش به این سخنان استاندار تهران را به راستگویی دعوت و توصیه کرد حقایق را به مردم بگویند.

اما شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه برای مسافران دائمی مترو روز خوبی نبود. زیرا در این روز فروش فروش کارت‌های اعتباری مترو متوقف شد. این موضوع سبب شد اعضای شورا در زمان بررسی لایحه قیمت بلیت های مترو به شدت اعتراض کنند و آن را ناشی از نگاه در آمدی مدیریت شهری بدانند .

سرانجام قیمت کرایه های تاکسی در روز یک شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در صحن علنی شورا مطرح وقیمت های جدید مصوب شد . در این روز افزایش قیمت بلیت های اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی نیز مشخص شد که افزایش برخی مسیرها سبب اعتراض مسئولان دولتی شد .

خسرو دانشجو در حاشیه جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت: نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۱ ، ۸ درصد تا ۲۱٫۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است البته این افزایش نرخ بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی از تورم سالیانه است.

او با اشاره به نرخ کرایه اتوبوس های عمومی گفت: هزینه اتوبوس های عمومی در فاصله ۵ کیلومتر۷۵ تومان نقدی و ۵۰ تومان در صورت استفاده از کارت اعتباری است که به طور متوسط ۳۳ درصد به استفاده کنندگان کارت اعتباری تخفیف داده می شود. براساس گفته های سخنگوی شورا نرخ سفر با اتوبوس در مسیرهای بالای ۲۰ کیلومتر ۴۰۰ تومان است .

جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران نیز در این روز با اشاره به آخرین وضعیت نوسازی ناوگان مینی بوسها گفت:
از واخر سال گذشته تعدادی از رانندگان داوطلبانه خواستار نوسازی مینی بوس هایشان شدند که به تدریج نوسازی مینی بوس های فرسوده ادامه دارد. اما از لحاظ قانونی اجباری به نوسازی مینی بوسهای فرسوده نیست. می توان از تردد این مینی بوس های قدیمی در شهر جلوگیری کرد اما نمی توان آنها را مجبور به نوسازی خودروهایشان کرد.

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با با انتقادهای مسئولان دولتی با مصوبه دولت آغاز شد. آنها ضمن تاکید بر این که این نرخها تا زمانی که به تایید فرمانداری تهران نرسد قابلیت اجرایی ندارد قیمت های جدید را فشاری بر مسافران هر روزه اتوبوس ها می دانستند.

مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک در این رابطه گفت: بر اساس قیمت‌هایی که از طریق رسانه‌ها اعلام شده، مصوبه شورا در خصوص قیمت اتوبوس‌ها منطقی نیست. ناوگان اتوبوس‌رانی باید ناوگان ارزان‌قیمتی برای مردم باشد. ما سال گذشته یارانه‌های بخش مترو و اتوبوس را هفت برابر افزایش داده و از پنجاه میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان رساندیم. مگر چقدر تورم در سال جاری بوده که اینگونه عددها را افزایش داده و در برخی مسیرها به ۴۰۰ تومان رسانده اند؟

اما دراین روز سرانجام طرح تفصیلی شهر تهران به طور نمادین رونمایی شد. این طرح مدتی است در پایتخت مبنای صدور پروانه های ساخت است. شهردار تهران در این مراسم به خبرنگاران گفت :ممکن است در اجرای طرح نقص هایی وجود داشته باشد که سال اول اجرای طرح برای اصلاح آن است .

قالیباف با اشاره به زمین های دولت و قرار گیری آن در پهنه های مختلف گفت: دولت در داخل شهر زمین هایی دارد و آن طور که در شورای شهر بحث شد این بود که می خواستند بخشی از این زمین ها در حوزه مسکن اجازه ساخت داشته باشند و تولید مسکن انجام شود که وقتی به ما اعلام شد این تبصره این طور اصلاح کردند که اگر آن زمین های دولتی برای هفت سرانه مورد نیاز شهر مانند پارکینگ ، مسائل آموزشی و بهداشتی و غیره است حتما آن را بدون اخذ وجه به شهرداری بدهند و اگر بر اساس طرح تفصیلی جایی سرانه کمی دارد و دولت آنجا زمین دارد باید در اختیار شهرداری قرار دهند تا برای خدمات عمومی استفاده شود و اگر چنین نیازی نداریم می توانند بر اساس پهنه مانند بقیه از شهرداری مجوز بگیرند و هزیه آن را پرداخت کنند و مصوبه کمیسیون ماده ۵ را نیز داشته باشند و همچنین مکلف هستند تا سرانه های خود را نیز تامین کنند .

جلسه شورای شهر تهران در روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه حاشیه های بسیاری داشت . در این روز رئیس کمیسیون عمران شورا خواستار برگشت طرح تفصیلی به شورای شهر برای بررسی تغییرات این طرح شد .

هرچند حمزه شکیب این نکته را هم یاد آوری کرد که بی برنامگی بدتر از داشتن یک برنامه خط خورده است و ما در حال حاضر در حال اجرای این برنامه خط خورده هستیم که بهتر است به آن مقید باشیم.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: باید تیمی حقوقی برای برطرف شدن خلاء های قانونی نظارت بر حسن اجرای طرح تفصیلی تشکیل شود تا تصمیمات آنی اجرای این طرح را بی‌اثر نکند.

اما بیشتر وقت شورا به بررسی قیمت بلیت های مترو گذشت که در نهایت نیز اعضا با افزایش قیمتها مخالفت کرده و لایحه را جهت بررسی دوباره به کمیسیون ها تخصصی ارجاع دادند .

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این رابطه گفت: هزینه‌های جاری مترو افزایش یافته و نباید به خاطر پنج میلیارد تومان درآمد فشار روانی بر جامعه تحمیل کنیم.

او ادامه داد: شورا بودجه مترو را در بخش هزینه های جاری ۱۹ میلیارد افزایش داده است وافزایش قیمت بلیت ها تنها ۵ تا ۶ میلیارد تومان به درآمدهای شرکت بهره برداری اضافه می کند و نباید به خاطر این میزان بار روانی مضاعفی بر مردم وارد کنیم. مردم به شدت فشارتورم را در زندگی خود احساس می کنند و این منصفانه نیست که این گونه ما هم بر سنگینی این بار اضافه کنیم باید در این زمینه با مردم مدارا کرد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: مردم به دلیل ازدحام جمعیت در مترو می‌گویند کتلت می‌شویم، آنگاه مترو اعتبارات خود را برای جشن و برنامه‌های مناسبتی در ایستگاه‌ها اینچینی هزینه می‌کند.

محمد قلی ها نیز در پاسخ به رئیس کمیسیون عمران در خصوص برگزاری جشنها و مراسمهای مناسبتی در ایستگاههای مترو گفت: بودجه فرهنگی شرکت بهره برداری مترو به تصویب رسیده و شورای شهر در بودجه شهرداری تکلیف کرده است ۳ درصد از کل بودجه می بایست صرف برنامه های فرهنگی و اجتماعی شود.

وی ادامه داد: برنامه های فرهنگی و مناسبتی برگزار شده در مترو نیز توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران تدوین و ابلاغ شده و معاونت فرهنگی مترو تنها مجری این طرحها و برنامه ها است.

در این جلسه به پیاده راه میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا نیز انتقاد شد و رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای هیاتهای مذهبی تعیین کرد کجا سینه بزنند و چه رسوماتی را رعایت کنند گفت: پیاده راه میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا هیچگاه محل تجمع هیات‌های مذهبی نبوده و آنها هرگز مقابل کارخانه مشروب فروشی سابق سینه نمی زنند.

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با خبری خوش برای سالمندان آغاز شد . در این روز مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد: صندلیهایی در واگنهای قطارهای مترو به مسافران سالمند مترو اختصاص می یابد تا آنها با آرامش و امنیت بیشتری از سفر کنند.

البته مترو باز هم در این روز خبر ساز بود و آن رفتن محسن هاشمی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از ترکیب هیئت مدیره این شرکت بود.

او که ۱۳ اسفنده سال ۸۹ از سمت خود در شرکت مترو تهران استعفا داده و از آن پس به عنوان مشاور شهردار و عضو هیئت مدیره مترو مشغول به فعالیت بود.

در جلسه دوشنبه هیئت مدیره مترو محسن هاشمی استعفای خود را از هیئت مدیره اعلام کرده است. البته پیش از این نیز قرار بود او تا زمان انتقال تجربه به مدیرعامل جدید در هیئت مدیره بماند و پس از آن استعفای خود را اعلام کند.

در این روز شهردار تهران در همایش شوراها و مدیریت محلی در افق چشم انداز با بیان این که مخالف واگذاری ۲۳مسئولیت دولتی به مدیریت شهری است گفت: اگربه من به عنوان خدمتگزار تهران بگویند آب ، برق ، گاز و تلفن را شما اداره کنید ، می خواهم با آن چه کار کنم؟ با پول نفت نمی توانند اداره کنند آن وقت ما با درآمدی که حقوق کارگران را نداریم بدهیم ، می خواهیم با آب ، برق ، گاز و تلفن به مردم خدمات بدهیم و دنبال ۲۳ تصدی هستیم. من بااین مخالف هستم .

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز دراین همایش گفت: برخی از شوراها می‌ترسند از زیر یوغ فرمانداریها بیرون بیایند و فرمانداریها نیز در ابلاغ مصوبات شوراها آنقدر تاخیر می‌کنند که قانون از دهان می‌افتد.