:: ایران با رتبه هفدهم اقتصاد جهان وارد مذاکرات ۱+۵ می‌شود

مهدی غضنفری امروز در نخستین همایش ملی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه دوم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رتبه ۱۷ در بین  ۱۸۳ کشور جهان است و این از گزارش‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به دست آمده است.

وی افزود: در مذاکرات ۱+۵ که در پیش است در واقع با یک اقتصاد رتبه ۱۷ در جهان شرکت می‌کند،کشوری که دارای تنوع معدنی است و در این زمینه رتبه ۱۰ در جهان را دارد و اگر کشورهای دیگر نفت ایران را نخرند بسیاری مواد معدنی دیگر جایگزین نفت وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در تولید سیمان جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست که این بر اساس گزارش آنکتاد و سازمان تجارت جهانی است. همچنین در سرب و روی بزرگترین کارخانه خاورمیانه در ایران قرار دارد و در تولید فولاد رتبه ۱۷ جهان را به خود اختصاص داده است.

غضنفری با اشاره به سفر اخیر دولت به خراسان گفت: در این سفر ۲۰ میلیون تن ظرفیت جدید کارخانه کنسانتره و گندله مواد خام تولید فولاد احداث شد که با ۲۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده تولید در واقع ۴۰ میلیون تن ظرفیت احداث خواهد شد.

وی افزود: در صنایع مس ایران جزء ۱۰ کشور اول جهان در تولید کاشی و سرامیک رتبه پنجم ، در معادن فیروزه و تولید این سنگ قیمتی رتبه اول ، در صادرات پسته و زعفران رتبه نخست و در داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه ۴۰ را کسب کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد دارای انبوهی از مزیت‌های خدادادی است که آسیب‌پذیری آن به حداقل کاهش یافته و فرصت‌های بیشماری در اختیار دارد که تحریم‌شدنی نیست.

وی افزود: جنس تحریم‌ها بیش از آنچه سخت‌افزاری باشد،نرم‌افزاری است بنابراین هرگونه گسست و اختلاف بین مسئولان کشور به ضرر منافع ملی تمام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: غربی‌ها می‌خواهند با اعمال فشار مردم را از پشت سر انقلاب خارج کنند و درصدد ایجاد بدبینی و نااطمینانی در مردم نسبت به مسئولان کشور هستند، بنابراین رسانه‌ها باید در این زمینه آگاه باشند.

غضنفری افزود: انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های اقتصادی مورد تأکید نظام است که با تغییر دولت‌ها سیاست‌ کلی نظام در این زمینه عوض نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد وضعیت بازار گفت: ملاحظاتی در بازار وجود دارد اما حجم اقتصاد کشور به اندازه‌ای بزرگ است که تابع مذاکرات نیست و حجم اقتصاد بسیار متنوع شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی در مورد رابطه اقتصادی با عربستان و بحرین گفت: ما تابع تصمیمات وزارت خارجه هستیم و هنوز در این زمینه مطلبی به ما ابلاغ نشده است.

غضنفری در پاسخ به سؤال دیگری در مورد رابطه بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن گفت: ما با وزارت کشاورزی دوست هستیم و از هفته آینده قیمت گوشت مرغ با عرضه فراوان ارزان می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات  ۲۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی گفت: در این زمینه متأسفانه استراتژی روشنی در رسانه‌ها دیده نمی‌شود به گونه‌ای که برخی با اظهار تأسف از واردات این رقم آن را برخلاف تولید ملی می‌دانند و برخی نیز برعکس عمل کرده است در حالی که واقعیت این است که این معاملات مربوط به سال قبل بوده که با توجه به تحریم‌ها منابع مورد نیاز آن امسال تأمین شده است.

وی تأکید کرد: مسئولان کشور نسبت به اقتصاد و واردات تدبیر لازم را به خرج می‌دهند.

غضنفری در بخش دیگری در مورد فساد ۳ هزار میلیاردی بانکی گفت: در این زمینه چاقویی که برای برخورد با این پدیده به کار گرفته شده بیشتر دست مسئولان را بریده و کمتر دست متهم را آسیب زده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشترین شادکامی دشمن از این ناشی می‌شود که پشتیبانی مردم از نظام را کمرنگ ببینند و در بین سران کشور اختلاف ایجاد شود.