:: الازهر ساکت در برابر قرآن‌سوزی، در کمین شیعیان + عکس

در حالی که یک هفته از اقدام وقیحانه قرآن سوزی تری جونز کشیش دیوانه ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌گذرد متاسفانه علیرغم محکومیت‌های صورت گرفته در جهان اسلام و حتی جهان مسیحیت هیچ واکنشی در اینباره از سوی الازهر بزرگترین موسسه دینی مصر گرفته نشده است.

 

* علمای شیعه و سنی: الازهر به قرآن‌سوزی واکنش نشان دهد

 

بنابر این گزارش، این در حالی است که بسیاری از علمای شیعه وسنی این اقدام را محکوم کردند، و خواستار ابراز واکنش ویژه الازهر در اینباره شدند.

از جمله «محمد باقر المهری» رهبر شیعیان کویت بود که در بیانیه‌ای که در محکومیت قرآن سوزی توسط «تری جونز» منتشر کرد، آورده بود: از همه علمای اهل سنت و علمای الازهر و همه آزادگان جهان می‌خواهیم این اقدام را محکوم کرده و به دنبال محاکمه این کشیش باشند.

«اتحادیه جوانان انقلابی مصر» و «جبهه حمایت از انقلاب‌های عربی» نیز خواستار اتخاذ موضع ویژه‌ای از سوی الازهر شده و اعلام کردند: ملت مصر چه مسیحی و چه مسلمانان توهین به مقدسات مسلمانان را رد می‌کنند.

سکوت الازهر که در کنار سکوت بسیاری از دولت‌های عربی و اسلامی قابل توجیه نیست در حالی بیشتر نگران کننده است که این دانشگاه در اقدامی در راستای اخلال وحدت اسلامی از سفر علامه کورانی از مراجع و علمای شیعه به مصر ابراز نگرانی کرد.

 

* حمله الازهر به شیعیان در پی سفر علامه کورانی به مصر و افتتاح نخستین حسینیه در این کشور

 

علامه کورانی که از علمای شهیر شیعه است که در طول هفته گذشته در مصر حاضر شده و علاوه بر افتتاح نخستین حسینیه شیعی در مصر در میان شیعیان این کشور و مردم مصر سخنرانی کرد و از علائم ظهور امام زمان (عج) سخن گفت.

حضور علامه کورانی در مصر چنان الازهر را عصبانی کرده است که «محمد جمیعه» دبیر یکی از دفاتر شیخ الازهر و مدیر بخش اطلاع‌رسانی الازهر حضور کورانی در مصر را فتنه خواند و با اشاره به آیه « ولا تنازعوا فتفشلوا فتذهب ریحکم» و آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» مدعی شد که الازهر برای مبارزه با فتنه‌گری مذهبی و برای وحدت و در مخالفت با آنچه تبلیغ تشیع در مصر و تبلیغ تسنن در کشورهای شیعی می‌خواند با سفر کورانی به مصر مخالف است.

وی الازهر را قطب روحی مریدان اهل بیت(ع) خوانده و گفت: الازهر که مرجعیت فقهی در اهل تسنن است در کمین هر فعالیتی است که وحدت مردم مصر را زیر سوال ببرد.

مدیر بخش اطلاع‌رسانی الازهر شیعیان مصر را به طائفه‌گری متهم کرد و افزود: شیعیان ادعای محبت اهل بیت(ع) را دارند اما کینه صحابه و همسران حضرت رسول(ص) را دارند و در اوهام خود به دنبال توسعه هستند!

این در حالی بود که علاوه بر الازهر و مجمع مطالعات الازهر، وزارت اوقاف مصر و انجمن شرفاء مصر دیدار این عالم برجسته شیعه به مصر را محکوم کردند!

 

 

* رهبر شیعیان مصر: الازهر در کمین مسلمانان است اما در برابر صهیونیست‌ها نمی‌ایستید

 

 

 

 در اینباره به الطاهر الهاشمی از رهبران شیعیان مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) مراجعه کرد و وی در پاسخ گفت: این انکار گسترده از سوی مراکزمذهبی و دینی در مصر نشانی از آن است که این مراکز تنها سیاست سلفی ـ وهابی را که مورد حمایت نفتی [آل‌سعود] است را دنبال می‌کنند و اساس این سخنان در رژیم حسنی مبارک نیز بود که جز در راه راضی نگهداشتن آل سعود نبود.

وی با طرح این سوال که چرا الازهر از حضور علامه کورانی نگران است، سوالاتی را مطرح کرد و خطاب به الازهر افزود: ای کسانی که جایگاه الازهر شریف را سیاسی و مکانی برای فتنه کرده‌اید ای کسانی که فرق بین ولاء اتباع و ولاء تمثیلی و زبانی را درک نمی‌کنید امروز در کمین مسلمانان هستید اما دربرابر یهودیان(صهیونیست‌ها) نمی‌ایستید.

رهبر شیعیان مصر با بیان اینکه این واکنش‌ها علیه مسلمانان فتنه ایجاد می‌کند، گفت: الازهر در برابر کسانی که اسلحه برداشته و با فتنه‌انگیزی و کشتار در برابر وهابیون دست بسته ایستاده و خونریزی آنها برای‌شان عادی شده است و حتی آنها را حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه الازهر و وزارت اوقاف مصر مساجد مصر را رها کرده و وهابیون در آنها افکار و عقاید خود را منتشر می‌کنند، افزود: این وهابیت است که وحدت مصر را از بین خواهد برد چراکه دارای اهدافی توسعه‌طلبانه است تا مصر و کشورهای اسلامی را به آمریکا و صهیونیست‌ها و استکبار جهانی تقدیم کند.

الهاشمی با بیان اینکه مسئولان الازهر در دوران رژیم سابق منصوب شده‌اند، تاکید کرد: روش الازهر و دیگر مراکز دینی مصر همان روش رژیم سابق است و به جای آنکه بر امت حکومت کنند می‌خواهند بر عقاید حکومت کنند.

وی واکنش‌های صورت گرفته علیه دیدار علامه کورانی به مصر را تاسف‌بار خواند و گفت: به جای خوش آمد گویی به میهمانان بر اساس تعالیم عالی اسلامی این واکنش‌های طائفه‌گرانه را انجام می‌دهند و این نشان داده است که آنان امانتدار قدرتی که به آن رسیده‌اند، نیستند.

 

* علامه کورانی قصد دیدار با شیخ الازهر را داشت اما پاسخ منفی دریافت کرد

عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مخالفان علامه کورانی وی را نمی‌شناسند و تنها به وی توهین می‌کنند، از الازهر خواست به فتوای شیخ شلتوت بازگردد و گفت: این فتوی در محرم سال ۱۳۷۹ هجری(۱۹۵۹) برای تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت صادر شد و این فتوای تاریخی تاکید داشت که الازهر و مراکز دینی مصر از مواضع نادرست خود نسبت به عقاید شیعه اثنی عشری عدول می‌کند و آن نزدیکترین اقدام برای بازگشت به اصول اسلامی بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های سفر علامه کورانی به مصر گفت: علامه کورانی قصد دیدار با شیخ الازهر را داشتند و خواسته خود را به دفتر ایشان فرستاده بودند اما پاسخ منفی دریافت کرده بودند.

الهاشمی افزود: علامه کورانی در مصر بر تقریب مذاهب تاکید کردند و جایگاه الازهر را شریف خواندند و در سخنانشان در مصر هرگز به صحابه و همسران حضرت محمد(ص) توهین نکردند و سخنانشان همه در سایه « لاإله إلا الله محمد رسول الله» بود و باید بدانیم بیان مظلومیت اهل بیت(ع) هیچگونه بلوا و خللی ایجاد نخواهد کرد و تنها برای آشنایی کسانی است که اهل بیت(ع) را نمی‌شناسند.